Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Lobbade för skattepengar

Publicerad 2013-05-16

Luftfartsverket hyrde in en politisk konsult – för att påverka riksdagen

Statliga Luftfartsverket har lejt konsulten Jan Hallberg.

Uppdraget: att föra hemliga samtal med flera riksdagsledamöter.

– Att en myndighet an­litar en konsult för lobbyverksamhet gentemot riksdagsledamöter ligger ­naturligtvis utanför vad som är normalt och lämpligt, konstaterar Skatte­verkets förre generaldirektör Mats Sjöstrand i en ­rapport.

Trafikutskottet ska utvärdera om konkurrensutsättningen av flygtrafikledningstjänsten verkligen är en bra lösning.

I dag håller utskottet en öppen utfrågning med flera berörda parter.

Den nya luftfartslagen 2010 öppnade dörren för privata aktörer och Luftfartsverket, LFV, har inte varit helt nöjt med förutsättningarna i den rådande konkurrenssituationen.

Goda M-kontakter

Verket anser bland annat att de har dyrbara gamla pensionsavtal som gör att de inte kan tävla på lika villkor.

LFV vill stärka sitt varumärke och har under ett års tid anlitat konsulten Jan Hallberg som driver ett eget bolag – men också är råd­givare på lobbyföretaget JKL.

Hallberg har ett förflutet som kommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen i Göteborg och har mycket goda kontakter med ledande moderater i landet.

Luftfartsverket har spenderat sammanlagt 97 339 kronor på Hallbergs olika uppdrag.

’Trafikpolitiska frågor’

Affärerna har gjorts upp med dotterbolaget LFV Holding AB som är ett aktie­bolag där det inte råder­ ­samma offentlighet och ­insyn som hos LFV.

På samtliga tre fakturor som har betalats har Jan Hallberg skrivit ”Trafik­politiska frågor”.

Hallberg har under sitt uppdrag träffat vice ord­förande i trafikpolitiska utskottet, riksdagsledamoten Jan-Evert Rådhström (M).

”Det blir konstigt”

Rådhström är också den som avlutar dagens utfrågning i trafikutskottet och en av parterna som ska frågas ut är just LFV.

– Att statliga myndigheter använder lobbyister för att påverka politiker kanske blir lite konstigt, säger Jan-Evert Rådhström till Aftonbladet.

Vad ledde samtalen till?

– De ledde ingen speciell stans. Jag fick veta vad han hade att framföra.

Vad säger du om det?

– Jag tycker inte det är välplanerat av en statlig organisation att lägga pengar på en lobbyist.

Jan Hallberg har också haft möte med riksdagsledamoten Lars-Arne Staxäng (M). Den 24 maj förra året bjöds Staxäng på lunch i riksdagshuset.

De åt entrecote och ­gravad lax och avslutade med sötsaker och kaffe. ­Notan på 444 kronor ligger som ­bilaga till en av Hallbergs fakturor för ”Trafik­politiska ­frågor” och betalades av LFV.

Inte första gången

Aftonbladet kunde i höstas avslöja hur en rad myndigheter har lagt ner miljonbelopp på att anlita lobby- och eventbolag.

Arbetsförmedlingen hade bland annat betalat 125 000 kronor för en debattartikel – som aldrig blev publicerad.

Enligt LFV:s ställföreträdande generaldirektör Lena Byström var det Afton­bladets artiklar som fick verket att börja titta på hur det såg ut internt.

I februari i år fick Skatteverkets förre generaldirektör Mats Sjöstrand uppdraget att göra en granskning av engagemanget av Jan Hallberg AB.

”Något alternativ till att anlita Hallberg diskuterades aldrig och något alternativt anbud togs inte in. Inget avtal tecknades med Hallberg och inga anteckningar gjordes om uppdraget, utan allt sköttes muntligt”, skriver Mats Sjöstrand i rapporten.

”Saknar kunskap”

Sjöstrand är kritiskt till hela upplägget:

”Det är mitt intryck att den operativa ledningen för LFV saknar tillräcklig ­kunskap om och förståelse för de spelregler som bör gälla vid kontakter med den politiska sfären.”

Det privata bolaget ACR som sköter flygtrafikledningstjänsten vid några ­mindre flygplatser ska ­också höras av trafik­utskottet i dag.

”Visst inte”

I ACR:s styrelse sitter bland annat förre SAS-chefen Jan Carlzon och Ulrica ­Messing som var infra­strukturminister i den social­demokratiska ­regeringen.

– Jag visste inte om det här, säger Messing om LFV:s konsult.

– Generellt tycker jag man ska vara oerhört ­försiktig med offentliga pengar. Det låter ­lite över­raskande att man använder konsulter på det ­sättet.