Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

”De vill hellre stycka upp Saab än att sälja till Youngman”

Publicerad 2012-02-03

I går kväll kom glädjebudet till Trollhättan: Kinesiska Youngman lägger ett mångmiljardbud på Saab och vill bygga bilar i fabriken på orten.
Men strax före midnatt nåddes Aftonbladet av nya uppgifter: Konkursförvaltarna styckar hellre upp företaget än säljer till Youngman.

Aftonbladets bil- och trafikexpert Robert Collin.

Enligt uppgift till Aftonbladet lade Youngman sitt bud redan i måndags men svaret från konkursförvaltarna dröjde. Inte förrän i går kväll kom beskedet att man inte vill sälja konkursboet i sin helhet, utan uppstyckat i smådelar.
Enligt Aftonbladets källor är beskedet till Youngman att köpet inte kan genomföras förrän både General Motors och den kinesiska biltillverkaren Baic (som redan för tre år sedan köpte produktionsutrustningen för att bygga gamla Saab 9-5 och gamla 9-3) gett sitt samtycke. Och båda har intresse att stoppa affären.
Även om varken GM eller Baic har någon formell vetorätt är det den linje konkursförvaltarna valt att gå på.
Det har tidigare pratats om att kinesiska Youngman vill ge upp till fem miljarder kronor för Saab, men det aktuella budet ska vara på tre miljarder.
Vad är det då Youngman vill ha?

Inte rätten att bygga nya Saab 9-5 och inte rätten att sälja stadsjeepen 9-4X som byggs i en General Motors-fabrik i Mexiko. Där säger GM stopp och där finns ingen diskussionsmån.
Däremot är Saab 9-3 fri enligt Saab Automobiles och Youngmans jurister. Där har GM redan lämnat över rätten till bottenplattan Epsilon till Saab Automobile.
Bilens dieselmotorer kommer från Fiat, så de är också fria. Bensinmotorer och växellådor däremot kommer från GM, men de säljer dem redan till andra tillverkare, så det borde inte heller vara något formellt problem.
GM har sagt nej tidigare, kanske står nejet fast även med de nya modellerna undantagna. Ingen vet i dagsläget. Det är också fullt möjligt att Baic säger nej, eftersom de redan har rätten till en tidigare 9-3-version. Och för att de själva vill bjuda på vissa delar av Saabs konkursbo.

Youngman har sedan flera år ett tekniskt samarbete med Lotus, den tidigare brittiska sportbilstillverkaren som numera har sin hemvist i Malaysia. Lotus hjälper Youngman att bygga personbilar för den kinesiska marknaden.
Enligt Youngmans planer ska man bygga Saab 9-3 och Lotus sportbilar i Trollhättefabriken som är en av Europas modernaste och mest effektiva.
Youngman lade sitt mångmiljardbud på hela Saabs konkursbo i måndags, men konkursförvaltarna har även andra intressenter.
Indiska biltillverkaren Mahindra har inte lagt något bud ännu men är mycket intresserat. Det turkiska företaget Brightwell har också diskussioner och vill lägga ett bud på hela konkursboet.

Andra som konkursförvaltarna enligt Aftonbladets källor hellre pratar med är Volvo-ägaren Geely, som vill komma åt Saabs utvecklingsavdelning med sina upp emot tusen ingenjörer, men som knappast vill bygga bilar i Trollhättan, och det kinesisk-japanska konsortiet Baic-Panasonic, som talar om att bygga elbilar i Trollhättan.
Enligt uppgifter till Aftonbladet är de två sistnämnda konkursförvaltarnas favoriter, trots att de båda alternativen innebär den största minskningen av arbetstillfällen i Västsverige.

Och definitivt innebär slutet för epoken Saab.