Svenska twittrare roar amerikanare

Publicerad 2012-06-14

Sveriges kampanj på twitter ska marknadsföra Sverige.

När veckans twittrare skrev om judiska penisar gav det stort eko.

Mest i USA:

– Jag har blivit trollbunden, säger komikern Stephen Colbert i sitt program The Colbert Report.

När veckans twittrare skrev om judiska penisar gav det stort eko.

Twitterkontot @sweden har skapat stora rubriker i USA.

Sverige sticker ut hakan och låter vanliga medborgare få representera hela landet.

Varje vecka får en svensk medborgare styra över kontot och twittra, utan någon styrning från svenska myndigheter.

– Tänk dig ett land där medborgarna får representera hela nationen i världen, utbrister amerikanska skribenten Adrian Chen i Gawker.

"Ser deras penisar"

Kampanjen har varit i gång sedan i december, men tog fart det senaste dygnet när veckans twittrare, minst sagt, tog till orda i ett kontroversiellt ämne:

"Vad är grejen med judar. Du kan inte ens se om personen är jude, såvida du inte ser deras penisar, och även om du gör det, kan du inte vara säker!?"

Och så fortsatte konversationen. Svenskan drog upp hur nazisterna tvingade judarna i Tyskland att sy fast en stjärna på sin jackärm och hur hon antog att judendomen var en religion.

New York Times reporter Jennifer Preston var tvungen att fråga svenskan om hon fått sitt konto hackat.

Nej.

Det var hennes egna ord.

Stor skämsfaktor

New York Times hade för övrigt några dagar innan skrivit om Sveriges röst på twitter. Då skrev reportern Sarah Lyall att det var stor risk att skämmas när man läser @swedens tweets.

I den amerikanska talkshowen The Colbert Report tog komikern Stephen Colbert upp den svenska frispråkigheten som en särskild punkt i sitt program.

– Jag har nyligen blivit trollbunden av Sveriges nya kampanj för att marknadsföra turism. Landets nationella twitterkonto, @sweden, ärligt talat, lämnas över till en ny svensk varje vecka. Det är riktigt, varje vecka pratar en person för hela kulturen, sa han.

Inget regelbrott

När det senaste dygnet stormade som mest runt @sweden lät den ansvariga turistorganisationen Visit Sweden och Svenska institutet kontot vara.

– Det här är ett sätt att visa upp Sverige på ett mer äkta sätt. Folk har blivit förolämpade och det är inte positivt, säger Maria Ziv på Svenska institutet.

Det finns ändå inga planer på att lägga ner kontot.

– Vi försöker se projektet som helhet och går inte in och ser enskilt tweet. Det här visar att vi har transparens och vågar göra detta. Vi har inte lagt locket på och börjat censurera. Vi bedömer att hon inte har brutit mot några regler.

Aftonbladet har sökt veckans twittrare för en kommentar utan framgång.