SJ:s koncernchef: Nu blir resorna billigare

Publicerad 2013-12-27

Men tåglinjer som inte är lönsamma kan läggas ner

Nu blir det äntligen billigare att åka tåg – i alla fall på sträckan Göteborg-Stockholm.

– Priserna kommer gå ner med 10-15 procent, säger SJ:s koncernchef Crister Fritzon till Svenska Dagbladet.

Nästa år väntas bli tufft för statliga SJ.

För första gången får de nu riktig konkurrens på tågsträckan Göteborg-Stockholm.

SJ: Största utmaningen på 150 år

Citytåg och det Honkongbaserade MTR väntas etablera sig på sträckan sommaren/hösten 2014. Båda tågbolagen väntas pressa ner priserna – och SJ är förberedda.

– Vi är i en allvarlig situation. Kunderna är inte nöjda med oss och vi får konkurrens på vår mest lönsamma linje. Det är den största utmaningen på 150 år för SJ, säger Crister Fritzon till SvD.

Enligt tidningen kan så mycket som 60 procent av SJ:s vinst komma från just sträckan Göteborg-Stockholm.

Koncernchefen har redan tidigare flaggat för att det statliga tågbolaget kommer att spara en miljard kronor under tre år. Det kommer att göras genom att dra ner på personalen. Men under intervjun med SvD flaggar han även för att bolaget snabbare ska lägga ner tåglinjer som inte är lönsamma.

”Tar kunder från flyget”

Det han själv tror att kunderna märker på kort sikt är däremot en prissänkning.

– Priserna kommer att gå ner med 10-15 procent. Det gör också att vi kommer att locka fler, säger Crister Fritzon till SvD.

Själv ser han konkurrensen som något positivt. Han hoppas att den ökade konkurrensen ska leda till billigare biljetter och fler avgångar på de lönsamma sträckorna.

– Nu kommer tågbranschen att ta kunder från flyget och bilen. Det gör också att SJ över tid lockar fler kunder och vi tar hellre en mindre andel av en stor marknad än en stor andel av en liten marknad.