Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Sockerjätte tar fram läromedel för skolor

Uppdaterad 2012-09-16 | Publicerad 2012-09-15

Nu avslöjar Sveriges Radios program Kaliber att närmare 50 procent av alla lärare använder sig av läromedel framtagna av företag eller organisationer.

– Det finns helt enkelt för lite pengar att köpa in läromedel, säger Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas riksförbund.

"Kolonialism och Apartheid" från Palestinagruppen, "Världens bästa kyckling" från Svensk fågel, material från Skanska och Svenska Spel.

Listan kan göras lång över företag och organisationer som delar ut gratis-material som riktar sig till skolelever.

Sveriges Radios program Kaliber har tillsammans med skolministeriet från UR tagit reda på hur vanligt det är att lärare använder den här typen av sponsrat läromedel i sin undervisning.

Resultatet är slående

538 lärare svarade i enkätundersökningen och nästan hälften av de som svarade, 49 procent, säger att de använder sponsrat läromedel.

Ett stort problem, anser Metta Fjellkner, ordförande i lärarnas riksförbund, eftersom det kan finnas mycket reklam i materialen.

– Det finns helt enkelt för lite pengar att köpa in riktiga läromedel, säger hon till Aftonbladet.

Metta Fjellkner menar på att det är okej att använda sig av sponsrade läromedel, men att det är viktigt att lärarna är kritiska i sin faktagranskning och att materialen används som komplement till de övriga skolböckerna.

– Det är viktigt att faktagranska, men den tiden finns tyvärr inte i dag.

Sockerjätte sponsrar läromedel

Sockerproducenten Nordic Sugar är ett av de företag som har tagit fram läromedel för skolor. I informationshäftet som heter "Fysisk aktivitet och vikt" kan man läsa om övervikt, socker och fysisk aktivitet

– Det här är ett material som ska visa på hur kost, motion och hälsa hänger ihop, säger Angela Everbäck, marknadschef på Nordic Sugar till Aftonbladet.

Varför vill en sockerproducent ta fram läromedel för barn i skolor?

– För det första är det inget läromedel för barn i skolan, det riktar sig främst till dietister och för de som går den typen av utbildningar. Det är uppbyggt som ett informationsmaterial, och möjligen kan man använda det på gymnasiet.

Så ni vill bara vara schyssta?

– Vi har samlat all information som finns om det här och vi vill ju självklart framstå som ett företag som tar ansvar.

Kaliber sänds klockan 12 på söndag i P1.