Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Bostadsbolag köpte sten för miljoner

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-01-22

Hyresgästerna: Alldeles för dyrt

Bostadsbolaget behövde snygga till sina lägenhetsområden.

Därför köpte de prydnadsstenar för 6,63 miljoner.

”Alldeles för dyrt”, tycker hyresgästerna, som inte fick veta vad stenarna kostade.

De stora svarta stenarna har placerats vid Bostadsbolagets alla områden runt om i Göteborg. Tanken är att de ska välkomna hyresgästerna hem.

Pris: 6,63 miljoner

Men hyresgästerna själva tycker att pengarna borde använts på ett bättre sätt: varje sten kostade nästan 80 000 kronor med rabatt och gravyr. Totalt hamnade notan på 6,63 miljoner kronor, enligt Göteborgsposten.

– Det är inte klokt. Pengarna borde använts till att rusta upp lekplatserna här i stället. Jag har sagt till om att lekplatserna är i dåligt skick, men inget har hänt, säger Tea Pettersson, som bor i området Järnbrott i västra Göteborg.

Jan-Olof Bertilsson från samma område har också reagerat över slutnotan, som blev offentlig först efter att en hyresgäst överklagat till Kammarrätten.

– Det var väldigt dyrt. 80 000 styck är för mycket pengar. Men stenarna är åtminstone inte fula, säger han.

Bostadsbolaget är ett kommunalt bolag. Därför tas de stora besluten av en styrelse med folkvalda politiker.

Stor upprustning

Men det var inte politkerna som bestämde att stenarna skulle köpas in, enligt styrelseordföranden Anna Johansson (S):

– Vi var med och bestämde om den stora upprustningen av bostadsområdena, där det här ingick. Men vi har inte fått någon dragning om stenarna, säger Anna Johansson.

Tycker du det var ett bra beslut att köpa dem?

– Jag har ingen uppfattning om det. Det här ligger inom vdn:s ansvarsområde, säger Anna Johansson, som inte vill kommentera stenarnas utseende.

Bostadsbolagens vd Bertil Rignäs försvarar beslutet att köpa in stenarna.

– Det här är inom ramen för ett större femårigt projekt där vi också bland annat satsat på bättre belysning och nya rabatter. Stenarna är ett särskilt stickprojekt som lyfter våra entréer.

Hur kom ni fram till hur de skulle se ut?

– Vi gjorde ett försök med en låda i rostfritt med vår logga på. Den stod i Biskopsgården. Men vi kom fram till att sten är ett mer tåligt material, säger Bertil Rignäs.

Borde berättat kostnaden

Vad tycker du om priset: 80 000 kronor per sten och över 6,5 miljoner totalt?

– Det blir alltid stora belopp när vi gör investeringar. Vi är ett av Sveriges största bostadsbolag, så det blir alltid stora summor när vi gör upprustningar. Det här är en engångsinvestering och vi har lagt 150 miljoner kronor på hela det här projektet.

Varför ville ni inte avslöja vad stenarna kostade?

– Av konkurrensskäl. Vi är ett affärsdrivande företag och allt vi gör är inte offentligt. Men det här kanske vi kunde ha släppt från början med facit i hand, säger Bertil Rignäs.

Har din kommun prioriterat
fel?