Olycksbuss hade trasiga bälten

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-24

Kan ha bidragit till att så många skadades i olyckan utanför Uppsala

Sex personer dogi den tragiska olyckan i Rasbo i februari.

Sex personer dog och 44 skadades när två linjebussar rammade varandra utanför Uppsala i år.

Fungerande bälten kunde ha gjort katastrofen mindre svår.

Det visar den första delen av haverikommissionens utredning.

En av bussarna hade flera trasiga bälten.

Klockan var strax före sju på morgonen när bussarna kom mot varandra på vägen mellan Östhammar och Uppsala, i höjd med Rasbo.

I mörkret och kylan hamnade bussen från Uppsala på fel sida av vägen och rammade den mötande bussen. Hela långsidan slets av och passagerarna kastades ut.

Synerna som mötte räddningsarbetarna var fruktansvärda. Sex människor omkom och 44 skadades, några av dem allvarligt.

Nu visar det sig att flera av säkerhetsbältena var trasiga.

Fungerade dåligt

– Det fanns ett antal bussbälten som fungerade dåligt, säger Göran Rosvall på haverikommissionen till aftonbladet.se.

– De som omkom hade omkommit i vilket fall som helst. De hade så massiva skador. Men de överlevandes skador kan ha blivit allvarligare på grund av att de satt på ett säte med bälte som inte fungerade.

Enligt haverikommissionen fanns inga tekniska fel på olycksbussarna. Nu ska man analysera en rad andra tänkbara förklaringar.

Väder och väglag.

Följderna av att bussen strax före olyckan passerade en långtradare.

Trötthet hos förarna.

Hur mycket spelade den mänskliga faktorn in?

– Det ska vi titta på. Det var mörker och det var halt. Busschaufförerna hade gått upp klockan tre på natten. Vi tittar på bussföretagens säkerhetssystem och vad man krävt för säkerhetsnivå, säger Göran Rosvall.

Vid årsskiftet räknar haverikommissionen med att kunna presentera sanningen bakom den katastrofala olyckan den 27 februari i år.

Chauffören som körde bussen från Uppsala har delgivits misstanke om brott i samband med olyckan. Hon misstänks för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada.

Polisutredningen kring olyckan är så gott som färdig. Om ungefär tre veckor väntas kammaråklagare Pär Andersson besluta om åtal ska väckas.