Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Kritiserat gymnasie- program kan skrotas

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-28

Regeringen vill lägga ner individuella programmet

Regeringen vill lägga ner det individuella programmet och i stället införa ett tionde grundskoleår. OBS! Personerna på bilden har inget med artikeln att göra.

Gymnasieutredningen föreslår att gymnasiets individuella program ska läggas ner.

Elever som efter nio år inte klarar behörighetskraven erbjuds i stället att gå ett extra, tionde år i grundskolan.

Modellen prövas på Lindhagaskolan i Mölndal där sex tidigare skoltrötta elever i augusti 2007 påbörjade ett tionde grundskoleår.

Utbildningsminister Jan Björklund (fp) är positiv till den modellen, och han stöder också gymnasieutredningens förslag.

– Gymnasiets individuella program har varit det svenska skolväsendets mest misslyckade insats. Man lägger ner miljarder kronor varje år i Sverige på att försöka lära 16–17-åringar att läsa och skriva när vi borde göra de insatserna redan i grundskolan, säger han till Sveriges Radios Ekoredaktion.

Flytta resurser till grundskolan

Björklund säger till Ekot att de reaktioner han mött på skolor är att insatser ska sättas in tidigt. Kommunerna som bekostar gymnasier och grundskolor får därför i uppdrag av regeringen att flytta resurser från gymnasiets individuella program till grundskolan.

Individuella programmet erbjuds till elever som inte klarar behörighetskraven (minst betyget godkänd i matematik, engelska och svenska).

Grundskolan ansvarig

Lärarnas Riksförbund tycker att gymnasieutredningens förslag om ett tionde år i grundskolan är bra. Gymnasiet har i alltför stor utsträckning fått täcka upp för brister från grundskolan, anser förbundet.

”Gymnasiet ska vara en frivillig skolform som bygger på de grundläggande kunskaperna som eleverna har rätt att få på grundskolan. Att göra grundskolan ansvarig för att alla elever når målen är rätt tänkt”, säger förbundsordförande Metta Fjelkner i en kommentar.

Förslaget är även positivt för invandrade elever, enligt förbundet. Men för att det ska fungera krävs resurser, som speciallärare, och mindre undervisningsgrupper.

TT