Svarade på sms - tvingas betala 1000 kronor

Publicerad 2014-08-22

Nya facebookbluffen blev dyr

Här är den senaste mobilbluffen.

Aydan, 20, trodde hon svarade på sin kompis sms – då tvingades hon betala närmare 1 000 kronor.

– Målsägande har blivit lurad att bekräfta ett köp som belastar ens telefonräkning, kriminalkommissarie Anders Olofsson.

Mobilbluffen drabbar facebookanvändare som ombeds svara på ett sms.

Aydan, 20, från Stockholm, blev kontaktad av vad hon trodde var en vän på Facebook - som bad om hennes mobiltelefonnummer.

– Min kompis skrev att du ska få en kod på sms du ska skicka över till mig, säger Aydan.

Kort efter att hon gett ut sitt nummer plingade det till i telefonen.

– Jag fick ett sms som såg ut att komma från min kompis.

"Har inte köpt något"

Aydan svarade med att skicka tillbaka koden över sms som överenskommet.

Någon vecka senare kom mobilräkningen. Där fanns en post om köp på 960 kronor genom mobilbetalningsföretaget Wywallet, berättar Aydan.

– Men jag har inte köpt någonting över huvud taget. Det känns så dåligt. Jag jobbar ju inte heller så jag vet inte hur jag ska kunna betala det, säger Aydan.

Kort därefter polisanmälde hon bedrägeriet.

– Jag mår psykiskt dåligt och vet inte ens om jag ska våga svara på mina kompisars sms längre, säger hon.

Bad om telefonnummer

Anders Olofsson på polisens nationella bedrägericenter säger att bluffen är en vidareutveckling av de vanligt förekommande identitetskapningarna på Facebook.

– Det börjar som en Facebook-kapning. Det är flera av den här personens vänner som har blivit lurade på samma sätt.

– Koden som har skickats i väg är antagligen en bekräftelse på att beställa något eller en verifikation till en leverantör av någon tjänst, ofta handlar det om köp i dataspel, säger Anders Olofsson.

Uppmanar till försiktighet

Utredningen av bedrägeriet som riktades mot Aydan lades ner för några dagar sedan.

– Det bedömdes att det inte skulle gå att fortsätta utredningen. Jag kan inte uttala mig om varför eftersom jag inte är förundersökningsledare men om det kommer nya omständigheter kan ärandet öppnas upp, säger Anders Olofsson.

På Wywallet uppger man att man inte känner till bedrägerierna som Aydan och hennes bekanta råkat ut för.

– Men vi vill uppmana dem som är utsatta att kontakta kundsupport för att lösa situationen. Som vanligt gäller det också att vara vaksam om någon vill ha ditt mobilnummer och vill ha koder, säger kommunikationschefen Claes Tellman.