Vin på Wayne’s Coffee

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2009-12-18

Försäljningen börjar redan på måndag

Kaffekedjan Wayne’s Coffee vill ”utveckla den svenska fikakulturen”.

Lösningen: vin och öl.

– Det ska inte bli några konsekvenser, säger Carl Reinestam, marknadschef, till Metro.

Take away-vin?

Kaffekedjan Wayne’s Coffee finns i 29 svenska städer. Men experimentet med alkoholförsäljning som börjar på måndag är enbart inriktat på caféet på Sveavägen i Stockholm.

”Naturligt inslag”

– Vår ambition är att utveckla den svenska fikakulturen. Våra gäster är mestadels yrkesarbetande storstadsbor, för många av dem är vin och öl ett naturligt inslag i umgänget, säger Carl Reinestam, marknadschef, till Metro.

”Tvärtemot all kunskap”

Men nykterhetsorganisationen IOGT–NTO reagerar starkt på nyheten, och anser att cafékulturen har varit ett bra alternativ för människor som vill träffas i alkoholfria miljöer.

– Det här är ett jättekliv tvärtemot all kunskap och erfarenhet vi har kring alkohol och servering, säger Kjell-Ove Oscarsson, vice förbundsorförande vid IOGT–NTO, till Metro.