Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Växthandeln blomstrar under pandemin

Uppdaterad 2020-12-14 | Publicerad 2020-12-13

Uppåtpekande trend för trädgårdshandlar

Fantastisk försäljning under pandemin. Så beskriver flera av Uppsalas växthandlare coronaeffekten på branschen.

– Många har fått gröna fingrar nu när man inte kan resa eller träffas så mycket. Då pysslar man om sitt hem och sin trädgård, säger Håkan Eriksson, biträdande butikschef på Plantagen i Uppsala.

Men pandemin har inte haft samma effekt på alla aktörer – små återförsäljare har det tufft.

Många branscher har lidit svårt under pandemin med stor osäkerhet, permitteringar och varsel. Men de sällsynta omständigheterna har på ett överraskande sätt fått andra branscher att blomstra. Bokstavligt talat. Många av Uppsalas handelsträdgårdar och garden centers ser en uppåtpekande trend sedan mars.

– Vi har inte missgynnats under pandemin, intresset verkar snarare öka väldigt mycket, säger Håkan Eriksson, biträdande butikschef på Plantagen i Uppsala.

– Människor vill ta hand om sina hem extra mycket nu, tror jag. Man har inte kunnat resa, folk har varit hemma och på landet, skött om trädgårdarna. Man har tagit hand om sina hemmalotter, balkonger, piffat upp och velat ha det fint hemma.

Ökat mer än tio procent

Blomsterlandets Patrik Lindgren, ansvarig för kedjans 63 butiker, ser samma trend i hela landet.

– Först var vi oroliga för permitteringar men det har faktiskt varit en fantastisk försäljning under hela pandemin. Vi har ökat mer än tio procent och vi omsätter 2 miljarder, säger han och fortsätter:
– Framför allt ser vi ett ökat intresse för allt ätbart. Många har börjat odla hemma det här året. I vår kundklubb ser vi yngre medlemmar än tidigare i kundklubben. Medelåldern har sjunkit med flera år.

Tufft för små handlare

Men det är inte en jämn tillväxt för hela branschen. Wessel Kool, verksamhetsutvecklare vid Blomstergrossisten i Uppsala samarbetar med både blomsterbutiker och garden centers.

– Det märks absolut att fler satsar på att förse hemmet med växter eller sköta om sin trädgård. De flesta butikerna med dörr vid gatan har gjort det bra. Butikerna i galleriorna har haft det tuffare. Försäljningen över disk har minskat men skicka blommor med bud har istället ökat.

Kool beskriver en otrygg vår, även som grossist, med färre planterade plantor hos odlarna än under en vanlig säsong och ojämna frakter, vilket har påverkat tillgång och pris på varorna.

– Men efter sommaren har det stabiliserats något. De små handlarna har haft det tuffast. Som grossist har vi kunder både bland små florister och garden centers och jag skulle säga att det är viktigt att gynna även de små, lokala handlarna. Intresset för odling finns ju uppenbarligen. Av de små verksamheterna krävs kreativitet i dessa tider.

Julgransförsäljningen började tidigt i år.

Julgranar säljer som smör

Corona har även fått julhandeln att dra igång tidigare. Plantagens Håkan Eriksson tror att det finns flera förklaringar kopplade till pandemin.

– I år säljer vi många julgranar väldigt tidigt. Det är såklart många som köper tidigare för att slippa trängseln. Många mår också bättre av att pynta i allt det här mörka. Jag märker att det är väldigt många förstagångsköpare också. De flesta åker ju inte bort nu över jul så man kanske ska ha en egen gran för första gången. Och så ger många bort plantering i presenter i år.

Patrik Lindgren ser samma trend i Blomsterlandets butiker.

– Det är verkligen full fart på julhandeln. Man ska inte glädjas för mycket i dessa mörka tider, men vi är tacksamma att företaget går bra och det är bra för framtiden, säger han.