Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Så vill butikerna spionera på dig

Publicerad 2014-02-04

Flera stora butiksjättar ska, enligt uppgift till Dagens Industri, vara intresserade av att installera tekniken.

Ett spontanbesök i mataffären är snart allt annat än spontant.

Med ny teknik kan handelsjättarnas kartlägga dig i detalj.

– Hur långt det kan gå beror på hur folk reagerar, säger Sara Rosengren, docent i marknadsföring.

En spontan Dajm innan du betalar i kassan?

Knappast.

Senast i raden av sätt att locka till mer konsumtion är BLE, en ny Bluetooth-teknik som hjälper butikerna att följa varje steg kunderna tar.

Med den skulle kunder som står och spekulerar i att köpa läsk kunna lokaliseras. Ett pling i mobilen: med tips om extrapris på andra passande varor, i det här fallet choklad.

Kan redan kartlägga det mesta

Flera stora butiksjättar ska, enligt uppgift till Dagens Industri, vara intresserade av att installera tekniken.

– Vi för diskussioner med olika parter om den här tekniken och om andra typer av teknik, säger Håkan Sjöstrand, marknadsdirektör på Ica till DI.

Sara Rosengren är docent i marknadsföring på Handelshögskolan. Hon säger:

– Teknologiskt kan man redan nu kartlägga det mesta, via mobilen vet man var folk är och vad de gör.

Men hur långt det kan gå i framtiden är kunderna med och bestämmer.

– Ur marknadsföringssynpunkt vill handlarna kunna ge bättre erbjudanden och sälja mer. Men visar det sig att kunderna inte alls gillar det, så kommer marknadsförarna också att reagera på det, säger Sara Rosengren.

Experten: Inte förvånad

Hennes kollega, ekonomiprofessorn Fredrik Lange, har i ett forskningsprojekt tittat på hur marknadskommunikation i butikerna påverkar kunderna. De flesta butiker placerar i dag produkter så att vi omedvetet, eller medvetet, ska bli sugna på att köpa mer. Konkreta exempel är chokladsås bredvid glass, chips bredvid läsk eller olivolja vid grönsaksavdelningen.

– Med den nya tekniken skulle de kunna kartlägga mer. Om du står vid bananerna skulle de kunna skicka ett erbjudande till dig via din telefon. Till exempel att du får rabatt på annan frukt om du köper si och så många bananer, säger han.

Kundernas beteende är däremot svårt att förutsäga. Vissa är planerade, andra mer öppna för spontana infall.

– Det är helt klart ett planeringsproblem för handeln att veta hur man ska nå kunderna effektivt. Det Ica pratar om nu är att skräddarsy en modell. Dessa mer riktade erbjudanden har det talats länge om, jag är inte förvånad att de kommer nu.

Båda kan tjäna på det

Men hur mycket behöver butikerna veta om oss?

– Det behöver egentligen inte veta så mycket mer. Men en fördel för både branschen och kunderna är att du kan matcha butikserbjudandet mot kunderna på ett bättre sätt. Ibland kan båda parter tjäna på det.

Ett konkret exempel är svårigheten att gissa hur mycket en handlare ska köpa in av en viss vara.

– Med den här typen av teknik kan du bättre ge erbjudanden av sådant du har mycket av.

Vilken är konsumenternas vinst av det?

– Att få attraktiva erbjudanden på sådant som de kanske inte tänker på men är mottagliga för. Jag tror inte köphistorik behöver vara avgörande, snarare att nyheter kan locka, bland annat utifrån säsong.

Men utgången av den nya Bluetooth-tekniken är oviss, menar Sara Rosengren.

– Det står alltid och väger när nya teknologier kommer – de formas i mötet mellan kund och företag.