Polisen låter rattfyllerister köra vidare

Publicerad 2013-12-12

Regeringen: Polis och åklagare måste bli bättre på att beslagta bilar efter trafikbrott

Polis och åklagare är för dåliga på att ta bilar från personer som dömts för rattfylla, trots att lagen är bra, det menar regeringen som i dag fattar beslut om åtgärder.

– Polisen känner inte alltid till hur lagen kan användas eller har rutiner för att hantera det här på ett bra sätt, säger justitieminister Beatrice Ask.

Beatrice Ask

I dag fattar regeringen beslut om att ge polis och åklagare en gemensam bakläxa. Anledning: man använder inte trafikbrottslagen på ett bra sätt. Rikspolisstyrelsen och Åklagarmyndigheten får nu ett halvår på sig att ta fram riktlinjer som ska göra att lagen används mer effektivt. Det handlar om den del av trafikbrottslagen som säger att en bil ska tas ifrån en person som dömts för exempelvis rattfylla, om det finns risk för att brottet upprepas.

– Det kan handla om personer som återkommande kör vårdslöst eller onyktert, men som använder bilen. Den kanske dessutom är skriven på någon annan, det kan tydligen bli knepigt för rättsväsendet att ta ifrån personen bilen då, säger justitieminister Beatrice Ask.

Kostar för mycket

Hon intygar att det inte är lagstiftningen det är fel på utan att det handlar om att polis och åklagare helt enkelt inte tillämpar lagen på rätt sätt. När regeringen utvärderat lagstiftningen har det framkommit att det finns fler skäl än otydliga ägarförhållanden som gör att polisen inte beslagtar fler bilar. Flera polismyndigheter hävdar att de inte följer lagen på grund av att det kostar mycket pengar för polisen att förvara bilarna.

– Man kan vara kritisk till det, men jag har en viss respekt för den komplexitet som ligger i polisens uppgifter och det behövs alltid tydliga anvisningar och riktlinjer för att det ska bli verkstad, hela vägen genom systemet, kommenterar Beatrice Ask. 

JO: ”Dåligt argument”

Riktigt lika förstående är inte justitieombudsmannen, JO, Lars Lindström.

– Det kan inte vara riktigt att låta bli det som står i lagen för att det kostar pengar att förvara bilar. Det är ett dåligt argument för att inte följa lagen, säger han.

JO kritiserar också rättsväsendet för att inte själva tagit fram riktlinjer tidigare, om man har svårt att följa gällande lagstiftning.

– De allra flesta människor tycker att det är riktigt att ta i från rattfyllon deras bilar, så att de inte kör ihjäl folk. Då tycker jag att polis och åklagare skulle ha gått i klinch med det här tidigare än vad som nu blir fallet, säger han.

Fel från polisens sida

På Rikspolisstyrelsen välkomnar man regeringens beslut om riktlinjer och håller med om att det finns problem. Att flera polismyndigheter använt argumentet att det är dyrt att förvara bilarna ställer sig Anders Arvidsson på Rikspolisstyrelsen frågande till.

– Det är helt fel från polisens sida. Det kan leda till att en person gör sig skyldig till ett nytt brott och människor kanske till och med dör i en olycka. Den ekonomiska besparingen man gör står inte i proportion till fler brott och att man kör på någon som dör.

Vad tänker du om att vissa polismyndigheter väljer att tänka så?

– Jag har själv arbetat med att fatta beslut om att omhänderta fordon men har aldrig tänkt på ekonomin, så jag är förvånad. Men jag vet att många polismyndigheter haft höga kostnader och svårt att få tag på bra lagerlokaler som är inbrottssäkra.

JO menar att ni själva kunde tagit tag i detta tidigare?

– Det är ett misslyckande att vi inte gjort det. Visst skulle det ha funnits riktlinjer från vår sida till poliserna ute, det kan jag hålla med om, säger Anders Arvidsson.