Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Gabrielsson rasar mot kommersialiseringen

Publicerad 2011-12-20

Arvsbråket mellan succéförfattaren Stieg Larssons sambo Eva Gabrielsson och familjen Larsson har haft många turer.

Nu rasar Gabrielsson mot kommersialiseringen av Larssons böcker.

– Vi skulle aldrig ha sålt några varumärkesrättigheter, säger hon.

Sedan Stieg Larsson dog 2004 har striden om hans miljoner från Milleniumtrilogin rasat offentligt.

Arvet tillföll slutligen Larssons pappa och bror som nu förvaltar resultatet efter succéböckerna om Mikael Blomqvist och Lisbeth Salander.

Gabrielsson rasar

Nyligen släppte klädkedjan H&M en klädkollektion som ska ha inspirerats av Lisbeth Salander, lagom till att den amerikanska filmatiseringen av ”Män som hatar kvinnor” hade premiär.

Det har fått Eva Gabrielsson att på nytt rasa mot hur man förvaltat Stieg Larssons namn. Han hade aldrig gått med på något liknande, menar Gabrielsson i en intervju med nyhetsbyrån AP.

– Det har ingenting med böckerna att göra längre, säger hon.

Om Stieg Larsson funnits i livet skulle han använt uppståndelsen för att uppmärksamma våldet mot kvinnor, säger Eva Gabrielsson.

Hon har också åsikter om skådespelerskan Rooney Maras tolkning av Lisbeth Salander. Mara sa på en presskonferens att hon inte alls såg Salander som en feminist eller tillhörande någon subkultur.

Sågar Mara

– Vet hon ens vilken film hon är med i? Har hon läst böckerna? Har hon haft något coaching? säger Eva Gabrielsson till AP.

Enligt Gabrielsson är Lisbeth Salander en symbol i kampen för kvinnors rättigheter.

– Hela hennes sätt att vara representerar ett motstånd, ett aktivt motstånd mot de kvinnor som inte avancerar i denna värld och i de värsta fallen förtrycks som henne.

I intervjun hävdar hon också att trilogins feministiska prägel försvunnit genom hur böckerna översatts till andra språk ”som barnböcker”.

Fotnot: Aftonbladet har sökt Eva Gabrielsson samt Stieg Larssons familj.