Föräldrarna startar annonskampanj

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-09-15

Lägger över en miljon kronor på annonser i media – ska flytta fokus till sökandet

FAMILJEN MCCANN Gerry och Kate McCann med sina tvååriga tvillingar Amelie och Sean.

Kate och Gerry McCann vill flytta fokus från dem själva tillbaka till sökandet efter deras försvunna dotter, Madeleine.

På lördagen kom besked om att paret tänker annonsera för upp mot en miljon kronor främst i spanska och portugisiska medier.

Pengarna kommer från den särskilda fond som inrättats för att hitta Madeleine.

I ett uttalande i dag sa Gerry McCanns bror John, som också är chef för fonden, att ”huvudsyftet med fonden är att inte lämna någon sten orörd i sökandet efter Madeleine. Fonden kommer att finansiera en bred annonskampanj för att påminna alla om att Madeleine fortfarande är borta”.

Pengarna i fonden kommer inte att användas till att finansiera Kate och Gerry McCanns advokatkostnader.

Kampanjen ska enligt Sky News starta inom två veckor. Enligt uppgifter till tv-kanalen ska insatsen koncentreras till Portugal och Spanien, men även i andra europeiska länder ska annonser publiceras.

Det är nu över en vecka sedan paret McCann själva blev formellt misstänkta för inblandning i deras dotters försvinnande. Trots det åtnjuter de ett massivt stöd hos en stor del av allmänheten. Paret får varje dag mellan 500 och 1000 brev, vykort, blommor och uppmuntrande hälsningar.

En taleskvinna för paret säger dessutom att stödet för dem har ökat sedan de kom tillbaka till Storbritannien från Portugal,.