Busringare lurade gäst att slå sönder hotellrum

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-26

En busringare lurade 73-årige Joseph Jones att slå sönder sitt hotellrum.

Rösten i telefonen övertygade Jones om att han måste göra så för att rädda en "dvärg" i rummet bredvid.

Vid 23-tiden i söndags ringde det på telefonen i rum 107 på Motel 6 i South Carolina, USA.

När Joseph Jones svarade påstod en röst i andra änden att det var hotellchefen som ringde i ett brådskande ärende.

Enligt rösten hade den föregående hotellgästen gömt extremt sofistikerade kameror lite överallt i rummet. Rösten sade åt Jones att det inte var någon idé att börja leta efter dem, utan gav honom istället handfasta instruktioner för hur kamerorna skulle slås ut, enligt MSNBC.

”Ta sönder tv:n”

Först skulle Jones gå in i badrummet och ta bort bakstycket på toaletten. Det skulle han drämma i tv:n, där en av kamerorna var gömd.

Jones – som blev övertygad om allvaret i situationen – gjorde som han blev tillsagd.

Men tv:n höll och toalettstycket gick sönder. Då sade rösten åt Jones att helt enkelt slänga ut tv:n genom fönstret, vilket också skedde.

Därefter sade rösten att Jones måste slå sönder alla speglar i rummet. Också det gjorde Jones med hjälp av en skiftnyckel som han hittade.

Skulle rädda dvärg

Men det slutade inte där.

Rösten i telefonen påstod sedan att det fanns en dvärg barrikaderad i rummet bredvid och som behövde hjälp att komma ut, enligt MSNBC.

Då tog den hjälpsamme Jones sin skiftnyckel och började hamra stenhårt mot den tunna väggen. Han lyckades arbeta upp ett litet hål men avbröt sitt arbete när grannarna protesterade.

Polis kallades till motellet, och mitt under förhöret med Jones ringde busringaren igen. Jones gav då luren till poliskonstapeln, som fick höra den främmande rösten prata om de hemliga kamerorna. När busringaren insåg att han pratade med någon annan ursäktade han sig snabbt med att han ringt fel nummer och lade på luren.

En säkerhetschef på Motel 6 säger att den typen av practical jokes tyvärr inte är ovanliga.

– Det har förekommit i olika former i hotellbranschen över hela landet under flera år.