Taxiförarnas larm i pandemin: Ett helvete
Publicerad 2020-07-26
Att köra taxi i pandemitider innebär en stor smittorisk.
Samtidigt råder en ekonomisk kris – men för många måste jobbet fortsätta.
– Det är ett helvete, säger en chaufför till TT.
En taxibil rullar fram på en tom väg. Morgonsolen blänker på instrumentbrädan. Intill förarsätet står en stor kopp kaffe och en flaska desinfektionsmedel.
I en annan bil sitter en taxichaufför som snart ska hem och sova. Det berättar hen högt och tydligt, för att höras. Radion är avstängd, men talet dämpas av en stor plexiglasskiva som sitter mellan fram- och baksäte.
Taxichaufförer löper stor risk att smittas av coronaviruset, meddelade Folkhälsomyndigheten i slutet av juni. Risken för en covid-19-diagnos är nästan fem gånger högre jämfört med andra yrkesgrupper, enligt myndighetens analys. Men skydden i bilen varierar bland chaufförerna – även inom samma taxibolag. Det bekräftas när TT gör en koll utanför centralstationerna i Göteborg, Malmö och Stockolm.
Åkaren Elias Mounayerji är ansluten till Taxi Stockholm. Flera av hans anställda har valt att stanna hemma under pandemin.
– De vågar inte köra, säger han utanför centralstationen i Stockholm.
Elias Mounayerji har antikroppar och är inte lika oroad nu. I våras installerade han en plexiglasskiva mellan sätena i alla sina bilar.
Pengarna oroar
Åkaren Amer Al-Douri kör för Sverigetaxi i Stockholm. Han har ingen skyddsskärm i bilen, eftersom han vill kunna prata med sina kunder, som nästan alltid sitter i baksätet. De få kunder som finns kvar.
Intill står Bassam Ismail, åkare på Taxi Kurir. I hans bil sitter ett egentillverkat skydd i mjukplast.
– Jag vet inte om kunder kommer från andra län, om de har coronavirus eller är förkylda. Jag bara skyddar, säger han innan en familj med munskydd stannar till vid taxikön.
Bassam Ismail har tappat nästan 70 procent av sina körningar, och krisen märks även bland andra förare. Det är ett katastrofläge ekonomiskt, "ett helvete" säger en Taxi Stockholm-åkare som tagit en paus i skuggan. Han ska skaffa plastskydd, men har varit skeptisk då han sett hur äldre kunder råkat förstöra det när de kliver in i bilen. Pengarna oroar honom mer än skydd.
– Jag kan inte betala hyran, jag kan inte köpa mat till mina barn, säger mannen som vill vara anonym.
Han jobbar för att kunna betala växelavgiften, avgiften till Taxi Stockholm, som han är ansluten till.
– Jag tycker det är jättekonstigt att de stora taxibolagen inte sänker den. Det är väldigt dumt.
Samhällsnyttiga resor
Åkarna är ägare i Taxi Stockholm, påpekar vd:n Gökay Akyüz till TT. Taxi Stockholm är en ekonomisk förening och de anslutna åkerierna är delägare.
– Om de vill sänka avgiften så tar de pengar från sin egen ficka.
Cabonline har varumärken i hela Sverige, bland annat Taxi Kurir och Sverigetaxi. Presschefen Ulf Samell hävdar att man reducerat sin växelavgift och även erbjudit åkare att skjuta upp den.
TT: Varför kan ni inte ta bort avgiften?
– Vi har en stor andel samhällsnyttiga resor som färdtjänst, och det krävs en stor administrativ apparat för att hålla igång den.
Både Cabonline och Taxi Stockholm säger sig följa Folkhälsomyndighetens råd. Man har även erbjudit montering av stänkskydd i bilen, men det kostar några hundralappar för åkarna.
"Jäkla skitjobb"
Eva Hedman är taxichaufför med bas i Älvsbyn. Under pandemin har hon kört en covid-bil på uppdrag av regionen, iklädd full skyddsmundering. Hon kör även "vanlig" taxi, men utan plastskydd.
– Jag har försökt hålla avstånd och har haft kunden i baksätet, säger Eva Hedman på telefon från gruvan i Gällivare, där hon jobbar extra som chaufför. Det har gett klirr i kassan.
– Att köra taxi är ett jäkla skitjobb – jag älskar kunderna och kollegorna, men vi har inte särskilt bra betalt och vi jobbar obekväma arbetstider och långa skift, säger hon och tillägger:
– Men jag skulle aldrig sluta köra, för det är så kul.