Bedragarnas nya bluff

Publicerad 2012-05-18

Så skyddar du dig

Blocketannonsörer drabbas av nya bedrägeriförsök.

Blocketannonsörer drabbas av nya bedrägeriförsök.

Daniel Svantesson, 30, gick inte i fällan men vill varna andra.

– Det är inte lika uppenbart som det kanske brukar vara, säger han.

Daniel Svantesson, 30, gick inte i fällan men vill varna andra.

Flera annonsörer på köp- och säljsajten Blocket har den senaste tiden utsatts för så kallad phishing, eller nätfiske.

Ute efter mejladress

När de haft en annons ute får de plötsligt ett sms från ett utländskt telefonnummer.

"Min syster är intresserad av att köpa. Kontakta henne", står det i meddelandet som ska få säljaren att uppge sin mejladress.

Sedan kommer det ett mejl från "Blocket":

"Vi har uppmärksammat att ditt kort, vid din senaste transaktion, debiterades med ett extra belopp på 40,0 SEK. För att få tillbaka detta belopp ber vi dig klicka på följande länk och åter mata in de betalningsuppgifter som använts vid transaktionen".

Den som klickar på länken kommer till en sida som Blocket ser ut att ligga bakom – i själva verket är den en bluff för att bedragarna ska komma över kontokortsuppgifter.

"Jag blev misstänksam"

Daniel Svantesson, 30, från Bollebygd är en av de som utsatts för bedrägeriförsöket.

– Det var lite märkligt att man fick ett sms och att man skulle mejla någons syster, men jag tänkte "ja, ja. Jag skriver väl dit då".

Två timmar senare fick han mejlet och klickade på länken – men han gick inte på bluffen.

– Det har faktiskt hänt tidigare att jag betalat för mycket, men då har man pengar innestående. Här ville de att man skulle fylla i alla uppgifter och jag blev misstänksam, säger Daniel Svantesson och fortsätter:

– Det var inte lika uppenbart som det kanske brukar vara. Jag kan tänka mig att det är någon som går på det, jag skulle inte bli förvånad.

Varnar kunderna

Blocket har liksom andra företag i flera års tid haft kunder som drabbats av nätfiske.

– Vi får tips då och då om att det dyker upp. Vi varnar och informerar om att vi aldrig skickar ut mejl där vi ber om betalningsuppgifter, säger Thomas Bäcker, kundsäkerhetsansvarig på Blocket.

Företaget har bland annat börjat skydda sina kunders mejladresser genom ett filter. Den som vill kontakta en säljare mejlar i stället via ett formulär på webbsajten och får aldrig se säljarens mejladress.

– Vi har som rutin att också kontakta webbhotell där de falska hemsidorna ligger och varnar för att det handlar om förmodad phising, säger Thomas Bäcker.

Han har en uppmaning till de som eventuellt gått på bedrägeriet.

– Kontakta din bank och spärra kortet.

ANNONS