Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Costa Concordia står upprätt

Uppdaterad 2013-09-17 | Publicerad 2013-09-16

Bärgningen av lyxkryssaren en succé

Costa Concordia fortsätter att resa sig.

Bärgningen i natt har gått helt enligt plan – tidigt i morse meddelade ingenjörerna att skeppet stod upprätt.

Operationen med att dra upp den kantrade lyxkryssaren vid ön Giglio på Italiens västkust blev tre timmar uppskjuten på grund av det dåliga vädret i söndags natt. Men klockan nio i måndags morse gick startskottet.

Och 19 timmar efter att arbetet börjat meddelade ingenjörerna att skeppet stod upprätt, skriver AP.

Polistalesmannen Franco Gabrielli uppgav vid 04-tiden i natt att skeppet nu vilar på en plattform som byggts upp i havet, enligt BBC.

Bärgningen  - den svåraste och dyraste någonsin på sjön -beräknades från början ta mellan 10 och 12 timmar och övervakas av 500 ingenjörer.

Började tidigt i går

Vid elvatiden hade tunga vajrar dragit i skrovet i över en timme utan att någon förändring kunde ses av fartygets position, men projektledaren lugnade alla som följde direktsändningen.

– Det tar ett tag innan man ser någon förändring med blotta ögat, sa Sergio Girotto, ingenjör och projektansvarig på bärgningsbolaget Micoperi till Reuters.

Strax efter klockan 12 bekräftades vid en presskonferens att fartyget rört sig från botten, helt enligt planerna.

– Skeppet har släppt från botten. Vi har bekräftat det med undervattenskameror, sa ingenjören Sergio Girotto vid dagens första presskonferens.

Under den framkom också att botten som fartyget vilat på inte är slät och bidragit till att delar av skrovet deformerats.

”Kan hända saker”

– Det är naturligt, efter 1,5 år. Det var också detta som fått oss att föredra att bärga nu i september i stället för i vår. Tiden mellan analysen av skrovet och bärgningen är viktigt, sa Franco Gabrielli, polistalesman.

Han tillade att allt visserligen gått enligt planerna hittills men att bärgningen är långt ifrån slutförd.

– Det kan hända saker i sista minuten men hittills har vi en perfekt match mellan förväntningarna och fakta som framkommit.

Vid 13-tiden rapporterades att fartyget rätats upp tre grader och vid 14.30-tiden att man återställt positionen till 5 grader.

Fas ett ansågs därmed vara avklarad, men för att bärgningen ska anses säkerställd ska fartyget klara sig igenom fas två och tre, tills det rätats upp ytterligare 65 grader.

Svåra rostangrepp i skrovet

Strax före klockan 23 i natt visade bilder från platsen att skrovet lyft ytterligare några meter och avslöjade svåra rostangrepp. Allt fortskred dock enligt planen, även om fyra vajrar fått justerats eftersom de nötte mot andra vajrar.

Fartyget hade före midnatt nått 13 graders rotation och det återstod då 11 grader innan de stora tankarna som är monterade på den sida av fartyget som befinner sig ovanför vattenytan kunde fyllas med vatten för att slutligen få fartyget i  stående position.

– Vi fortsätter att dra upp fartyget hela natten, intygade Franco Gabrielli som hade gott hopp om att de mest kritiska punkterna var över.

– Vi avslutar troligtvis i gryningen.

Sedan återstår arbetet med att genomsöka fartyget på dels de två personer som ännu saknas, dels ägodelar i hytterna innan det bogseras till en docka för nedmontering.

Costa Concordia grundstötte den 13 januari 2012. 32 av de drygt 4 200 personerna ombord omkom. En timme senare hade det sjunkit till dagens position.

Bärgningen skulle egentligen ha påbörjats för ett år sedan men kunde på grund av svårighetsgraden komma igång först i denna veckan, 610 dagar efter olyckan.

45 000 ton

Bärgningen av fartyget som väger närmare 45 000 ton beräknas kosta uppåt 750 miljoner euro och följs av över 300 journalister på plats. Räddningsarbetet sänds direkt till tv-kanaler i alla världsdelar och hade fram till kvällen genererat miljoner twitterinlägg.

Under måndagens presskonferens svarade polistalesmannen också på frågor  om eventuella föroreningar som sipprat ut från Costa Concordia.

– Just nu är vattnet klart. Vid förflyttningen rördes det upp en del grumligheter men det var ingen förorening utan bottenlager som rördes upp eftersom fartyget legat där 1,5 år, sa Franco Gabrielli.

För säkerhets skull har polischefen kallat in fyra miljöexperter som vid behov snabbt kan analysera eventuella utsläpp.

Sent på kvällen meddelade teamet via den italienska nyhetsbyrån Ansa att en viss grad av föroreningar lär sippra ut.

Surfar du i mobilen? Klicka här för att se grafiken på Costa
Concordia