Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Tre fällda för flygplansbomb

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-07

Kallas för värsta terrorkonspiration i modern tid

Tre män har befunnits skyldiga i vad som kallas Storbritanniens värsta terrorkonspiration i modern tid.

De tre islamisterna planerade att 2006 döda tusentals människor genom att spränga flygplan i luften över Atlanten.

– Det var i samband med det gripandet som man upptäckte riskerna med flytande sprängmedel, säger Sture Westberg, flygsäkerhetsinspektör på Luftfartsverket.

De tre männen, Abdullah Ahmed Ali, 28, Tanvir Hussain, 28, coh Assad Sarwar, 29, dömdes i dag i vad som kallats Storbritanniens värsta terrorkonspiration i modern tid. De tre islamisterna planerade att 2006 döda tusentals människor genom att spränga flygplan i luften över Atlanten.

Männen försökte smuggla med sig flytande sprängmedel i läsk. Planen var att tre självmordsbombare skulle gå ombord på varje plan, alla med olika delar till bomberna. Sedan skulle en av terroristerna ha byggt ihop bomben på toaletten.

Enligt åklagarna planerade männen att spränga sju flygplan samtidigt över Atlanten – på väg till San Francisco, Toronto, Washington, New York och Chicago. De åtalade har dock hävdat att de endast var ute efter en "politisk markering" genom att skrämma folk på flygplatser med hjälp av mindre explosioner.

Hårdare regler

Omedelbart i samband med att männen greps sommaren 2006 infördes kraftigt skärpta säkerhetsregler på flygplatser världen över, vilket inledningsvis ledde till kaosartade scener och stora förseningar. Männens planer på att spränga flygplan med hjälp av flytande sprängmedel medförde även de hårdare regler för medtagande av vätskor ombord som fortfarande gäller.

– Det var i samband med det gripandet som man upptäckte riskerna med flytande sprängmedel. Det var lite hysteriskt i början, säger Sture Westberg, flygsäkerhetsinspektör på Luftfartsverket till Aftonbladet.

"Sniffa" fram sprängmedel

Men snart kan de hårda reglerna lätta något.

– Man håller på att jobba fram en teknik som klarar av att "sniffa" fram flytande sprängmedel och den här teknikutvecklingen går ganska fort, säger Sture Westberg.

– Som det är nu så är det ett besvärligt förfarande, inte bara för resenärerna utan även för personalen på flygplatser. Det tar tid och stora resurser.