Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Plattan som hotar Apple

Publicerad 2014-06-13

Samsung tar in på Apple.

Två nya plattor hotar Ipads plats på tronen.

Men smakar det så kostar det. Det blir lika dyra.

Peter Pettersson, reporter Aftonbladet

Samsung är redan klar tvåa när det gäller surfplattor. Bolagets marknadsandel ökar och ligger nu på över 22 procent. Men med de nya surfplattorna Galaxy Tab S två storlekar, 8,4 och 10,5 tum utmanar Samsung marknadsledaren Apples Ipads.

Siktar på Appleköparna

Efter lite trevande satsningar både på enklare, billiga plattor och större proffsmodeller har Samsung nu siktat in sig på Apples kunder. De nya plattorna hamnar i stort sett i samma prisklass som Apples Ipad Mini, Ipad Retina och Ipad Air. Målet är tydligt.

Och båda de nya plattorna har något som Apples plattor inte har. De har försetts med något som kallas super-amoledskärmar. En skärmteknik som ger betydligt bättre bild än till och med Apples Retinaskärmar och som går att läsa av även i solsken. Med en batteritid som räcker för att se högupplöst hd-video i elva timmar. De har också bildförhållandet 16x10 vilket gör att filmer inte skärs lika mycket i kanterna när man ser dem på plattan.

Unikt material

Fast det mest uppseendeväckande är nog Samsung tunga satsning på innehåll. ”Content is King”, innehåll regerar, är ett vanligt talesätt i mediabranschen och det har Samsung insett. Innehåll har länge varit en av huvudkonkurrenten Apples paradgrenar. Men de senaste åren har det varit rätt tyst om nya avtal om innehåll från Apple. Samsung presenterar istället flera egna tunga avtal.

Bland andra kommer Condé Nest, förlaget som bland annat ger ut modetidningen Vouge, att leverera material till Samsungs Galaxy Tab S. Liksom National Geographic och serietidningsförlaget Marvel med hjältar som Spindelmannen, Hulken, Fantastiska Fyran och Captain America med flera.

Vouge och andra tidskrifter blir en del av Samsungs mediasatsning Papergarden.

Allt kommer inte till Sverige med en gång utan först ut är USA, Storbritannien, men troligen det mesta vad det lider.

Flest surfar

För det Samsung konstaterat när man frågat användare är att film och tv blir allt viktigare för användarna. Samsungs undersökning visar att de tre vanligaste användningsområdena för surfplattor är att surfa (67 procent), 66 procent ser annat videoinnehåll än korta klipp, alltså tv-program och filmer och 50 procent använder dem för social medier.

Koreanerna har också insett att fler än en använder samma platta i en familj. Därför kan man ha upp till åtta unik användare på varje platta som har sina egna inställningar som kommer när man loggar in med hjälp av en fingeravtrycksläsare.

Till det kommer kameror, säkerhetslösningar, sammankoppling med andra plattor, mobiler, datorer och den nya musiktjänsten Milk, som till att börja med bara kommer att finnas i USA.