”Blixten slog ned i planet”

Publicerad 2012-04-20

Deras flygplan träffades av blixten och flera instrument slogs ut.

Trots det upplevde svenskarna landningen på Stansted som odramatisk.

– Vi fick göra två inflygningar innan vi kunde landa, men allt gick väldigt lugnt till, säger Johan Lindström.

Kompisarna Johan Lindström och Per Stenström lyfte från Arlanda klockan 12.25 med Heathrow, London som destination. Totalt fanns 179 passagerare ombord.

Flygningen förflöt utan problem, men när de närmade sig Storbritannien kom de in i ett område med turbulens. Plötsligt sade piloten att planet hade träffats av blixten.

– Vi märkte inget av det förutom turbulensen, säger Johan Lindström.

”Ingen panik”

Planet, en Airbus A321 enligt Swedavia, dirigerades om till Stansted. Men piloten hade också ett mer oroväckande besked: Både hastighetsmätaren och vindmätaren ombord hade slagits ut av blixtnedslaget.

– Det var ingen direkt oro bland passagerarna. Men man märkte att flygvärdinnorna var lite stressade, säger Johan Lindström.

De såg själva på flygradarn, som fanns på skärmar i karbinen, att planet gjorde två inflygningar mot Stansted utan att landa innan det gick ned mot landningsbanan.

Planet landade sedan utan problem och ingen kom till skada.

– Allt gick väldigt bra och det var ingen som hade panik. Men sedan fick vi vänta en timme ombord innan vi gick av. Det väckte mer reaktioner och gjorde folk frustrerade, säger Johan Lindström.

Kan inte bekräfta

Pressansvariga på British Airways kan inte bekräfta att planet ska ha blivit träffat av blixten, men att ett tekniskt fel har inträffat med anledning av ett åskoväder.

– Piloterna ansåg att man var tvungen att nödlanda som en säkerhetsåtgärd. Planet står nu på marken och våra tekniker håller nu på att undersöka planet, säger Tony Cane, talesperson för flygbolaget.

Enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll händer det flera gånger per år att flygplan träffas av blixten. Det kan leda till olyckor, men oftast är det odramatiskt.

– Skadorna på flygplanen blir oftast små. Det finns andra väderfenomen som är farligare, till exempel turbulens och hagel.

Att piloten i Johan Lindström och Per Stenströms plan gjorde flera inflygningar var troligen ett sätt att prova sig fram, enligt Hans Kjäll.

– Man måste hitta rätt farthållning själv när man får flyga sig in manuellt, säger han.