Svenskt Näringslivs nya vd till attack mot oppositionen

Publicerad 2014-05-13

De rödgröna oppositionspartierna vill höja restaurangmomsen och satsa pengarna på andra åtgärder om de vinner valet. 

Det vänder sig Svenskt Näringslivs nya vd Carola Lemne kraftigt emot.

– Det skulle få negativa effekter, säger hon.

I går tillträdde Carola Lemne som ny vd för Svenskt Näringsliv, som företräder 60 000 medlemsföretag. Redan sin första dag på jobbet gick hon till attack mot Socialdemokraterna och LO på DN Debatt. Inför EU-valet nästa vecka skrev hon att det är ytterst problematiskt att de båda vill begränsa arbetskraftsinvandringen.

Men det är inte den enda frågan som Svenskt Näringsliv driver inför valet. De rödgröna oppositionspartierna, med Socialdemokraterna i spetsen, har sagt att de vill slopa två reformer som Alliansregeringen infört för att få unga i jobb: sänkt restaurangmoms och halverad arbetsgivaravgift för unga. De vill i stället satsa pengarna på åtgärder de tror skulle fungera bättre.

”Skulle ge negativa effekter i samhället”

När Aftonbladet träffade Carola Lemne under ett arbetsplatsbesök på restaurangen Rolfs Kök i Stockholm menade hon att oppositionens planer skulle få mycket negativa effekter. Tidigare har turistnäringens branschorganisation Visita kampanjat om samma sak.

– Både restaurangmomsen och den sänkta arbetsgivaravgiften för unga visar vad som händer om man gör det billigare att anställa. Det får effekt. Det borde ses som en signal om att det skulle fungera på andra sektorer, säger Carola Lemne.

Det råder delade meningar om hur många jobb den sänkta restaurangmomsen har gett. Konjunkturinstitutet har gjort bedömningen att cirka 4 000 arbetstillfällen har tillkommit sedan reformen genomfördes 1 januari 2012.

– Det har debatterats hur många jobb reformen har gett. Men om man ska ta in någon som inte kan jobbet så får det inte vara för krångligt och bli för dyrt, då tar man hellre någon som faktiskt kan och bara kostar lite mer, säger Carola Lemne.

Vill se mer nyanserad debatt

Hon menar att restaurangnäringen och även handeln är speciella, eftersom många unga där får sina första jobb.

– Därför tror jag att de ser det tydligare. För det är ofta där de unga får sina första jobb. På McDonalds, ICA och Coop eller vad det nu är.

Hon tycker också att debatten i frågan bygger mer på myter än fakta.

– Det kanske hör till spelreglerna i en valrörelse. Det är väl ingen som vill att det ska bli dyrare att anställa unga, tvärtom. Sedan tycker jag det är alldeles utmärkt om man generellt sett ser över vad man vill göra för att gör det lättare att få första jobbet, säger hon.

Hon vill dock vara tydlig med att Svenskt Näringsliv inte tar ställning bland de politiska partierna, trots att man i den här frågan står på regeringens sida.

– Vi måste kunna jobba med alla partier. Det är inte ett politisk ställningstagande. Vi lyssnar på våra 60 000 medlemsföretag. Det finns många bra reformer som gjorts av socialdemokratiska regeringar om man tittar bakåt. Jag hoppas det ska vara förnuftiga även framåt om de vinner valet, säger Carola Lemne.

"Vi kan sova bättre"

Johan Jureskog, chef på Rolfs kök, vill inte att restaurangmomsen höjs.

– Sänkningen gör att många i den här branschen kan sova bättre på natten. Dessutom skulle det behövas ett riktigt lärlingssystem för unga, säger han.

Mikael Damberg, gruppledare hos Socialdemokraterna i riksdagen, har avböjt att kommentera kritiken från Svenskt Näringsliv.

Följ ämnen i artikeln