Haverilarm på Arlanda
Uppdaterad 2014-07-23 | Publicerad 2014-07-22
Fritidsresors plan mot Antalya skulle precis lyfta från marken.
Då fick piloten en indikation om att det kom rök från ett av hjulen.
– Jag hann inte tänka på något, förutom att hålla i min son, säger en av passagerarna ombord på planet.
Planet mot Antalya skulle lyfta klockan 06:45 på tisdagsmorgonen. Men precis när Tuiflys flight BLX317 skulle lyfta från marken tvärnitade det.
”Alla höll andan”
Planets 344 passagerare reser till Turkiet med Fritidsresor. En av dem, som vill vara anonym, berättar för Aftonbladet hur alla ombord på planet höll andan.
– Jag hann inte tänka på något, förutom att hålla i min son, säger han.
Passagerarna fick information från kaptenen om att det hade gått ett haverilarm och att planet därför var tvunget att stanna.
– Vi fick en indikation om att det rök från ett hjul. De avbröt därför vid start, säger Tove Möller, presstalesperson vid Swedavia.
Inte dramatiskt
Tove Möller berättar att händelsen inte var dramatisk över huvud taget, utan något som händer ibland.
– Händelsen är nu över och man ska titta vidare på hur och varför det skedde. Att landa var en säkerhetsåtgärd. Då väljer man att ta det säkra före det osäkra.
Efter klockan nio på morgonen har planet fortfarande inte kommit i väg.
Kompisarna Johanna Vallberg, 29, och Micaela Magnusson, 27, är två av planets passagerare. De sitter i gaten där de klev på planet tillsammans med resten av passagerarna i väntan på att få komma i väg.
– Vi kommer att få vänta i en timme till, tror jag. Vi klev av planet för en halvtimme sedan och då sa de att det skulle dröja en och en halv timme. Men jag tror att det kommer att dröja längre. Det verkar så. Alla blev ombedda att kliva av planet och ta med sina saker, berättar Johanna Vallberg för Aftonbladet.
Såg ingen rök
Hon berättar att hon blev rädd när hon kände hur planet tvärnitade.
– Det var precis innan hjulen släppte från marken. Jag sitter vid vingen och då känner man sådant extra mycket, tycker jag. Jag trodde att vi inte hade fått tillräckligt med fart först. Sedan såg jag brandbilarna och även brandmännen. Men jag såg ingen rök, säger hon.
Planet lämnade Arlanda klockan 10:30.
Enligt Fritidsresor började planet varken ryka eller brinna – det var bara en indikation. Alldeles innan den första starten under morgonen tändes en lampa i cockpit om att något kunde vara fel – att värme hade registrerats i hjulhuset på flygplanet.
– Men det var ingen värme, utan det var mätinstrumentet som visade fel, säger Jim Hofverberg, informatör vid Fritidsresor.
Han förklarar att när det händer avbryter man flygningen.
– Då tar man det säkra före det osäkra, för säkerheten går alltid först.
Inga fel på hjulen
Flygplanet rullade, bromsade in och man gjorde enligt de normala procedurer som finns, förklarar Jim Hofverberg.
Felet meddelades till personal i flygledartornet, som brukar göra en inspektion av flygplanet därifrån. Men eftersom det var dimma under morgonen kunde man inte se planet från tornet.
– Därför fick brandkåren komma och göra en inspektion, säger Jim Hofverberg.
Anledningen till att passagerarna fick vänta nästan fyra timmar på att få kliva ombord på planet igen och åka mot Turkiet var att en reservdel i planet behövdes bytas ut.
Jim Hofverberg förklarar att reservdelen skulle hämtas från reservdelslagret och sedan skruvas fast.
– Det var inga fel på hjulen, utan det var ett indikationsinstrument som behövdes bytas ut.