Skyldig 180 000  efter kapningen

Publicerad 2014-01-23

 Bedragarna tog blancolån i Kristinas namn

OFFER FÖR BLUFFEN Kristina Lazakovich.

Bedragarna tog lån på 180 000 kronor i Kristina Lazakovich namn.

Nu varnar polisen för den nya sluga id-kapningen.

– Som drabbad kan man få svårt att förklara det här, säger Anders Olofsson vid nationella bedrägericentret.

Sedan årsskiftet har allt fler personer drabbats av en ny typ av id-kapning.

En som har råkat ut för de sluga bedragarna är Kristina Lazakovich, 23, som driver en egen flyttfirma. Via en ansökan på internet har någon lyckats ta ett blancolån från Wasa Kredit i hennes namn.

– Jag fick in 180 000 på mitt konto och ett samtal samma dag från en man som sa att han av misstag hade råkat sätta in pengar till mig.

Förde över summan

Mannen gav henne ett kontomunner och bad henne skicka tillbaka pengarna. Så fort hon gjort det blev hon uppringd av sin bank Nordea och förklarade vad som hänt.

– Men de kunde inte se något konstigt och överföringen var godkänd.

Efteråt fick hon ett brev om att Wasa Kredit begärt en kreditupplysning på henne.

– När jag kollar upp det får jag reda på att jag har tagit ett lån på 180 000 kronor för ett bilköp och blir helt förskräckt.

Efter att ha gjort kopplingen mellan lånet och mannen som av ”misstag” satt in pengar på hennes konto har hon nu gjort en polisanmälan.

Nytt tillvägagångssätt

Enligt Anders Olofsson, förundersökningsledare vid polisens nationella bedrägericenter, är det svårt att säga hur omfattande bedrägeriet är.

– Vi vill gärna varna så att det inte hinner bli så omfattande, men vi har redan fått in en del anmälningar i Stockholm. Det är väl fyra, fem stycken som jag känner till.

En försäljningschef på ett finansbolag säger att han inte hade sett enda fall av tillvägagångssättet före årsskiftet, men att det nu ”väller in bedrägeriförsök”.

– Det är alltid folk som bor i bostadsrätt som drabbas, så att bedragarna vet att personerna har lite bättre ekonomi och är kreditvärdiga. Dessutom har de alltid central postsortering i trappuppgången, så att det är lätt att vittja posten och komma åt deras uppgifter.

Både han och Anders Olofsson säger att de drabbade personerna kan få svårt att förklara sitt agerande.

– Kunden är medveten om att det inte är hans eller hennes pengar. Ändå är det kunden som medverkar till att de här pengarna förs över till en tredje part. Men vi skulle naturligtvis aldrig processa mot det här, vårt varumärke är värt mer än några hundra tusen, säger försäljningschefen.

Beviljades trots fel

Kristina Lazakovich är kritisk till att lånet i hennes namn beviljades så lätt, trots att bedragaren skrivit fel på såväl hennes arbetsplats som inkomst i ansökan.

– Ingen ska behöva stå ut med något liknande bara för att kreditgivare inte gör ordentliga kontroller, säger hon.

Lena Bivner, pressansvarig på Länsförsäkringar som äger Wasa Kredit, säger:

– Det ska givetvis inte inträffa, men vi kan inte uttala oss om det här specifika fallet, utan får titta närmare på det.

Följ polisens varningar för bedrägerier på bedrägerirotelns Facebooksida.

Staffan Dickson