”Traktorföraren hann inte slå larm”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-13

Samma företag inblandat som i dödsolyckan i Linghem i vintras

I februari dog en snöskottare när han blev påkörd av X2000.

Samma företag, Strukton, ansvarade för arbetet med traktorgrävaren i Kimstad.

– Vi tar säkerheten på största allvar, säger företagets kommunikationschef Sven Kristiansen.

Frågorna hopar sig efter tågolycka mellan Norrköping och Linköping på söndagskvällen. Aftonbladet har talat med ansvariga och experter om hur katastrofen kunde ske.

Hur kunde traktorföraren vara ute på rälsen?

– Det kan jag inte säga på rak arm och vill heller inte spekulera i det. Det är något som bland annat Haverikommissionens utredning får visa, säger Anders Lidell, handläggare på analysenheten på Transportstyrelsen

Men vad säger reglerna?

– Det är en bedömning som görs av de som jobbar om det är möjligt att trafik kan gå på spåret intill. Jag vet att det finns fall där man kan jobba på ena spåret som då är avstängt, men tillåta trafik på det andra men med sänkt hastighet. I detta fallet vet jag inte vad som gällde, säger Anders Lidell.

Det allra minsta tillåtna säkerhetsavståndet är dock 2,20 meter.

”Halkade ur spåret”

Sven Kristiansen är kommunikationschef på Strukton rail. De ansvarade för arbetet på spåret där traktorgrävaren jobbade.

– Traktorföraren vara ute på rälsen för att göra ett arbete, det var inget konstigt i sig. Sedan kan det vara så att han halkade ur spåret och därefter kom för nära det andra spåret där tågtrafiken gick med full hastighet. Sedan hände det en hemsk olycka.

Varför slog inte traktorföraren larm?

– Jag tror faktiskt inte att han hann med det eftersom allt hände snabbt, slag i slag.

Vid varje plats där spårarbete sker ska det enligt rutinerna finnas ett lätt tillgängligt larmnummer som alla på arbetsplatsen känner till. Detta går direkt till trafikverkets driftledningscentral.

Därfirån kan man om situationen bedöms som akut stoppa tåget på tre olika sätt:

I första hand använder man sig av signalerna som finns längs spåret och slår helt enkelt om till rött ljus.

Det går även att ringa till lokföraren men detta tar oftast längre tid än att använda signalfunktionen.

I sista hand kan driftcentralen helt enkelt bryta strömmen på sträckan. Då släcks hela tåget ner och stannar.

Utredningar ska klarlägga vad som gick snett

Ingen ansvarig eller expert vill idag svara på om det var något som brast i larmkedjan vid olyckstillfället på söndgaskvällen. De hänvisar istället till internutredningen samt haverikommissionens utredning.

Företaget Strukton rail var även ansvarigt för arbetet vid Linghems station där det i vintras inträffade en dödsolycka.

Hur ser ni på säkerheten?

– Vi tar den på största allvar. Det hände en dödsolycka då, men det känns konstigt att dra några paralleller mellan det som hände då och det här. Den här händelsen som kan ha orsakats av allt från den mänskliga faktorn till tekniken. Men förhoppningsvis kommer alla utredningar som pågår, bland annat av oss själva, att kunna svara på vad som hände.

ANNONS