Så blir framtiden för Spyker Saab

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-01-27

Aftonbladet synar framtiden för de anställa, ekonomin – och för bilmodellerna

En massproducerad familjebil – eller en lyxig sportsak i begränsad upplaga?

Aftonbladet har pratat med experterna. Och så här blir nya Spyker Saabs framtid:

1. Hur kommer Saab-modellerna att förändras?

Martin Sköld, fordonsexpert, Handelshögskolan:

– På kort sikt så blir det ingen förändring. Man kommer att rulla ut de modeller som finns i pipen så snabbt det går. Men på lång sikt måste man gå tillbaka till företagets rötter, förvalta kopplingarna som Saab har till flyg, aerodynamik och den unika interiören. Förr fanns kopplingen till flyget, designen av instrumentpanelen var gjord för att likna en cockpit, och så vidare. Nu är det bara något man pratar om, men inte ser. Jag tror att det är viktigt att gå tillbaka till den säregna nisch som Saab en gång hade, men sen är kärnfrågan om kunderna fortfarande vill ha det.

Ferdinand Dudenhöffer, professor och bilexpert vid det tyska universitetet Duisburg-Essen:

– Enda chansen för Spyker att rädda Saab är om de kan trappa ner produktionen till ett exklusivt lyxmärke. Det betyder att de säljer kanske 10 000 bilar om året och hamnar i samma grupp som Rolls Royce. Då kommer de att kunna tillverka cabrioleter och andra specialbilar. Men jag tror att det designmässigt kan hjälpa Saab, nu är de fria att gå antingen mot framtiden eller tillbaka till rötterna. Den friheten fick företaget inte under GM.

Anette Hellgren, ordförande för Unionen vid fabriken i Trollhättan:

– Vi har provat storskalig tillverkning och det tror jag inte på. Men om man nischar sig så har man en framtid. Men jag tror inte att våra bilar kommer att bli en blandning mellan Spyker och Saab. Det kommer även i framtiden att finnas en Saab-bil och en Spyker-bil. Men självklart kommer vi att kunna dra nytta av Spyker.

Robert Collin, Aftonbladets bilreporter:

– Det tar lång tid att förändra ett modellprogram. Den nya Saab 9-5 som är helt baserad på Opeldelar och ser ut som den gör på grund av GM, den kommer säkert att finnas kvar i tio år – om vi har otur. Men det som vi kan hoppas på som nästa modell är en ny 9-3, och en ny ännu mindre modell; 9-2. 9-3:an kommer att få en formgivning som sticker ut mera, och som blir roligare att köra. 9-2 kommer att utvecklas med en annan tillverkare, Saab kommer inte att ha resurser att utveckla själv. Den kommer att bli sportigare, lite Alfa Romeo-stuk.

2. Vad kommer att hända med de anställda?

Martin Sköld, fordonsexpert, Handelshögskolan:

– Extremt kortsiktigt så blir det ingen förändring. Men jag har svårt att förstå hur det skulle gå till när företaget säger att man snarare planerar att nyanställa istället för att avskeda. Det långsiktiga svaret på den frågan står och faller med huruvida man lyckas ändra försäljningssiffrorna.

Ferdinand Dudenhöffer, professor och bilexpert vid det tyska universitetet Duisburg-Essen:

– För få ekonomin att fungera krävs att antalet bilar minskas drastiskt. Med ett lyxmärke som tillverkar 10 000 bilar om året är det rimligt att tro att antalet anställda kommer att bli kanske 3 000 på längre sikt.

Anette Hellgren, ordförande för Unionen vid fabriken i Trollhättan:

– Initialt kommer det att bli mycket att göra när företaget ska separeras från GM. Vissa funktioner har vi delat med GM och där kommer vi att behöva rekrytera. Ledningen har redan talat om nyrekrytering men jag tycker det är viktigt att vara försiktig, att hålla i pengarna och inte öppna dammluckorna helt. På längre sikt tror jag att Saab har en otroligt spännande framtid med mycket arbete för ingenjörer när vi ska utveckla miljöbilar och ny teknik.

Robert Collin, Aftonbladets bilreporter:

– Jag tror inte att det händer så mycket med dem vare sig på kort eller lång sikt. Mindre än 3 500 i personalen går inte att ha i Trollhättan för att produktionen ska fungera, och jag har svårt att se att de skulle flytta, det är en jättefin fabrik. Men jag tror inte att de blir fler heller.

3. Vad kommer att hända med Saabs ekonomi?

Martin Sköld, fordonsexpert, Handelshögskolan:

– Det är en ännu mer osäker fråga. Den informationen jag har fått om den kortsiktiga ekonomin är oerhört knapphändig. Långsiktigt så måste man förstå att köpeskillingen bara är toppen på ett isberg av alla pengar som kommer att behövas. Bara att hålla verksamheten flytande kostar miljarder. Marknadsföringen är oerhört viktig nu. Saab måste övertyga marknaden att det är ett företag att räkna med, ett företag med uthållighet. Men det är så mycket som är dyrt. Bara att utveckla ett modellprogram för nya bilmodeller kommer att kosta tiotals miljarder.

Ferdinand Dudenhöffer, professor och bilexpert vid det tyska universitetet Duisburg-Essen:

– Jag tror det blir väldigt tufft för Spyker att få ekonomi i Saab. Även om de gör allting rätt och lyckas omvandla varumärket så väntar en tuff tid den närmaste tiden. Det tar några år att få ut nya modeller och det är de nya modellerna som lockar folk till bilförsäljarna. Å andra sidan gillar Saabägare det exklusiva varumärket och det kan gynnas av affären med Spyker. Men det här är ett äventyr för Spyker och personligen tror jag inte att företaget kommer att klara det.

Anette Hellgren, ordförande för Unionen vid fabriken i Trollhättan:

– Det viktiga är att ledningen sätter sig ner och ser över företagets ekonomi. Initialt måste man komma igång med produktionen. Vi ligger efter nu och det kommer att bli en tuff första tid innan pengarna kommer in. Vi måste också få betalt för bilarna innan vi kan skörda frukterna av arbetet. På lång sikt hoppas jag att det blir pengar över till både Saab och Spyker. Det är ju fullt möjligt att färre bilar kan ge mer pengar, men den biten kan ju Spyker.

Robert Collin, Aftonbladets bilreporter:

– Den kommer att vara en katastrof. Nu kommer man att få ett lån på fyra miljarer för att utveckla miljövänlig teknik, men det är en spott i havet. Bara driftskostnaderna under det här första året kommer säkerligen att uppgå åt fem miljarder, och sen, för att utveckla nya bilar, kommer det att kosta ytterligare fem miljarder. Var de pengarna ska komma ifrån, det begriper jag inte. Jag undrar om Spyker har pengar för att klara det här.