Therese gav juristfirma dålig recension – hotas med stämning
Experten: Går inte att förtala ett företag
Uppdaterad 2022-05-13 | Publicerad 2022-05-07
Therese var missnöjd med sin juridiska rådgivning, och vädrade detta i en recension på Google.
Då svarade byrån med hot om polisanmälan och stämning.
– Man känner sig inte särskilt stor mot en juristfirma som hotar med skadestånd, när man är en privatperson som lever på existensminimum, säger Therese.
I mitten av april behövde Therese rådgivning i ett familjejuridiskt ärende.
Google ledde henne till firman Gemeni Juridik & Inkasso AB, som erbjöd en stunds kostnadsfri rådgivning. Men Therese kände att samtalet inte gjorde henne klokare.
Enligt Therese uttalade juristen till och med en ren felaktighet. Therese uppmanade då juristen att ”läsa på”.
Då tackade juristen för sig och la på luren.
– Jag tyckte det var konstigt att han inte kunde vara så pass ödmjuk att han kunde ifrågasätta mitt påstående, fråga var jag läst det, eller vad jag har för källa. Att bara slänga på luren tycker jag var oprofessionellt, säger Therese.
Gav en ”stjärna” på Google
Therese skriver ibland recensioner på Google, och gav ett omdöme till Gemeni Juridik & Inkasso AB. Hon redogjorde för samtalet och skrev att juristen blivit sur och avslutat samtalet. ”Allt annat än professionell!”, skrev Therese och satte en ”stjärna” av fem möjliga.
– Jag brukar lämna bra recensioner där det finns anledning till det också. Jag tycker det är viktigt att ge kritik åt båda hållen.
Inom kort landade ett rekommenderat brev hemma hos Therese, som inleds: ”Ärende: Förtal”. Juridikbyrån hade reagerat på recensionen.
”Byrån har som policy att alltid anmäla ärenden som publiceras på ”nätet” eftersom de klagomål som framförs oftast publiceras av de som av en eller annan anledning är missnöjda, där byrån av sekretesskäl inte kan försvara sig”, skriver byrån.
”Grinade en hel eftermiddag”
Skulle en polisanmälan om förtal inte leda till prövning kommer byrån att stämma Therese för förtal och isåfall kommer skadestånd prövas, fortsätter brevet.
– Jag satt och grinade en hel eftermiddag. Jag ringde till folk och sa att jag lämnar sociala medier ett tag, jag orkar inte ha kontakt med folk för det här har hänt. Sen blev det att jag har började ringa runt och satte mig in i vad som kan hända, säger Therese.
Lyckligtvis för Therese så har juridikfirman emellertid inte mycket till case.
Förtalslagstiftningen skyddar nämligen personer, inte företag, uppger Ängla Eklund, advokat samt ordförande för Institutet för juridik och internet, som dock inte fördjupat sig i det enskilda fallet.
Kan man förtala ett företag genom en Google-recension?
– Kort och enkelt svar – nej. Det finns bara vissa specifika situationer när det kan vara en företagskoppling till förtal. Man kan till exempel indirekt förtala en vd, men då handlar det om att man verkligen ska smutskasta en enskild person på företaget och att det är syftet. Även då är man lite strängare i bedömningen, för det finns en utökad möjlighet att kritisera någon i egenskap av sin yrkesroll.
Byrån: Juristen mår dåligt över händelsen
Av brevet framstår det som att byrån redan polisanmält Therese. Men när Aftonbladet frågar om detta svarar byrån att de ännu inte gjort det, av ”utrednings– och tidsskäl”. Aftonbladet har även frågat byrån hur de ser på att Therese upplevt brevet som skrämmande.
”Vi har upplevt Therese som skrämmande och den jurist som haft med henne att göra upplever hela situationen som traumatisk och mår dåligt över händelsen”, skriver företaget.
Therese tycker att företaget borde tagit recensionen med jämnmod, istället för att hota med stämning.
– Jag tycker att om ett företag får ett dåligt omdöme, skulle man kanske skriva ”tråkigt att du är missnöjd, men kontakta oss så kan vi se om vi kan rätta till det”.