Lokföraren skröt på Facebook: "Kan inte köra fortare"

Uppdaterad 2013-07-26 | Publicerad 2013-07-25

Minst 80 döda i den spanska tågolyckan - lokföraren brottsmisstänkt

Minst 80 människor dog och 143 skadades i den spanska tågolyckan i går kväll.

Lokföraren Francisco José Garzón Amo, 52, erkänner nu att han höll för hög hastighet, enligt El Mundo.

En brottsutredning är inledd och tågets svarta låda har tagits i beslag.

Lokföraren Francisco José Garzón Amo, 52.

Polisen arbetar nu febrilt med att hitta en förklaring till den dödliga tågolyckan i Spanien.

En domare har beslutat att tågets svarta låda ska tas i beslag. Samtidigt planeras ett förhör hållas med lokföraren – som misstänks kunna vara skyldig till olyckan. Han övervakas av polisen på sjukhuset där han vårdas för lindriga skador, enligt El Pais.

Enligt uppgifter till spanska El Mundo har föraren innan olyckan kontaktat tågstationen. Han ska då ha sagt att han körde 190 km/h - på en 80-sträcka.

Enligt tidningen har föraren också efter kraschen erkänt att han höll den hastigheten. Och enligt La Voz de Galicia visade även den svarta boxen att hastigheten var 190 km/h.

På tåget satt 222 passagerare plus personalen, enligt franska El Pais. Av dem har minst 80 personer dött och 143 skadats, enligt spanska El Mundo. Enligt de senaste uppgifterna vårdas fortfarande 94 passagerare på sjukhuset.

Det är den dödligaste tågolyckan i Spanien sedan 1944.

Ett filmklipp från en övervakningsfilm visar hur tåget kommer i allt för hög fart in en kurva. Vagnarna pressas ihop som ett dragspel mot den grå betongen innan det börjar brinna.

– Jag kände att tåget tog kurvan, nästa sak jag minns är att vi ligger på golvet omgivna av döda, säger en överlevande till El Pais.

Lokföraren skröt på Facebook

Den nu brottsmisstänka lokföraren Francisco José Garzón Amo, 52, har tidigare skrutit på Facebook om att han kör tågen i maxfart, enligt El Pais. I mars 2012 publicerade han en bild där tågets hastighetsmätare visade på 200km/h.

"Mannen, du kör i maxfart, brooooomsa", skrev en vän.

Lokföraren svarade:

"Jag kör precis enligt hastighetsbegränsningen. Jag kan inte köra fortare, då får jag böter".

Längre ner bland kommentarerna skriver han med versaler:

"Tänk vilken känsla det skulle vara att köra förbi polisen och köra så fort att deras hastighetsmätare går sönder. Hehe, det skulle bli dryga böter för Renfe".

Föraren var inte påverkad av alkohol

Francisco José Garzón Amo har arbetat som lokförare i 30 år, enligt El Pais. Han har kört tåg på olyckssträckan hela det senaste året. 100 km före olyckan tog han över spakarna från en kollega.

Tester visar att lokföraren inte var påverkad av alkohol när tåget spårade ur.

– Jag hoppas att ingen har dött. Det skulle tynga mitt samvete, sa Francisco José Garzón Amo efter olyckan enligt El Pais.

Enligt TT uppger lokala myndigheter att tåget kan ha kört så fort som 220 kilometer i timmen.

Tåget var enligt El Mundo fem minuter försenat. Det statliga spanska tågbolaget Renfe säger däremot till tidningen att en sådan försening inte är särskilt ovanlig – det kan enligt tågbolaget därför inte ses som en förklaring till den höga hastigheten. Tågbanan har nyligen renoverats för att klara höghastighetståg. Enligt tågbolaget har heller inga tekniska fel hittats på tåget.

Däremot är olyckskurvan sedan tidigare ökänd i Spanien. Redan när tågsträckan invigdes, i december 2011, ska det första tåget ha lutat oroväckande i kurvan, enligt El Pais. Flera passagerare ska ha tappat balansen och klagat på att kurvan är för skarp.

UD:s presstjänst säger till Aftonbladet att en svenska konsuln är på plats och har följt identifieringen av offren under dagen. Han har fått beskedet att det inte finns några svenskar bland de skadade eller omkomna. En officiell bekräftelse väntas från spanska myndigheter i morgon.

ANNONS