Moppe är en dödsfälla

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-10

Fredrik Öberg och Filip Fonser, båda 15, tycker att moped är ett bra alternativ till att cykla.

Antalet svåra mopedolyckor ökar. En orsak är att mopedförsäljningen under 2000-talet har exploderat.

En annan att mopederna trimmas för att köra ända upp till 100 kilometer i timmen.

–?Det är svårt att få fatt i dem, de kör ifrån oss. Dessutom undviker vi ofta att jaga efter, eftersom risken är stor att de då kör omkull och skadar sig, säger Bertil Sjunnesson, trafikpolis i Helsingborg.

Han konstaterar att bara den enorma ökningen av mopeder i sig drar upp olycksstatistiken. Men det är framför allt den extremt vanligt förekommande trimningen som ställer till problem.

Enkelt att trimma

Att trimma en moped är enkelt och många gånger får man det verktyg som ska hålla nere hastigheten i en påse när man köper mopeden.

–?Så det är enkelt att bara strunta i att sätta i det. Det är enkelt att ta bort också och ungdomarna är fiffiga och kluriga, de hittar ständigt nya sätt att trimma mer och bättre, säger Bertil Sjunnesson.

Det vanligaste är att mopederna trimmas för att gå runt 60–80 kilometer i timmen. Men det går att få upp dem i hastigheter kring 100 kilometer i timmen.

–?Då är det ju ingen moped längre, utan en lätt motorcykel. Och när man är 15–16 år har man varken kompetens eller trafikvett nog för att köra lätt motorcykel, säger Bertil Sjunnesson.

Ett annat stort problem är att de supertrimmade mopederna ofta används i annan brottslighet, som rån och väskryckningar.

Olyckorna ger dyra försäkringar

Och på grund av att olycksstatistiken blivit allt dystrare, höjer försäkringsbolagen premierna gång på gång.

–?Så många tycker inte att de har råd med försäkring, utan kör omkring oförsäkrade. Det drabbar ju förstås andra, laglydiga, när det händer olyckor. Man måste förstå att det här är ett problem som inte bara rör mopedister, utan alla som vistas i trafiken, säger Bertil Sjunnesson.

– I propositionen kommer vi att föreslå nationella, svenska regler om att alla mopedförare måste ha ett riktigt körkort, säger kanslirådet Catrin Tidström på näringsdepartementet till Göteborgs-Posten.

Det är olycksutvecklingen och den snabbt ökande mopedförsäljningen som fått regeringen att agera. I dag finns cirka 140 000 så kallade EU-mopeder i Sverige, och det förarbevis som krävs för att köra fordonen är enligt Vägverket lätt att få och inte jämförbart med körkort.