Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Norsk tidskrift: Giftgas i SAS-flyg

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-19

Farlig nervgas kan sippra in i kabinen från motorerna i vissa plan

Ett plan från Malmö Aviation var nära att krascha – på grund av giftig nervgas.

Nu framkommer att även flygbolaget SAS använder flygplanstypen.

Katastrofen har varit nära åtskilliga gånger, uppger norska Teknisk Ukeblad.

Flygvärdinnorna ombord på planet BAE 146 från Braathens Malmö Aviation kände en krypande känsla av obehag. Ett märkligt tryck spred sig i deras kroppar och i huvuden.

På nästa flygning förstärktes obehaget och även piloterna kände av det. Under den tredje flygningen förstod besättningen att det var något var rejält fel med luften i flygplanet.

"Satt med syrgasmasker"

– Före landning var piloterna så dåliga av illamående och yrsel att de satt med syrgasmasker på, sade Henrik Elinder, flygteknisk utredningschef på Statens Haverikommission till Aftonbladet.

Händelsen – som var nära att sluta i katastrof – inträffade 1999.

Malmö Avation använder inte längre de här planen. Men ännu har inte tillräckligt gjorts åt saken. Nu framkommer nämligen att flygbolaget SAS använder flygplanstypen.

Vill förbjuda planen

Enligt den norska tidsskriften Teknisk Ukeblad visar en rad rapporter att både passagerare och piloter blivit sjuka på resa med planen. Detta eftersom hälsoskadlig gas sipprat in i cockpitar och kabiner.

Nu vill piloter över hela världen förbjuda planen.

Från 1994 till 1997 jobbade Susan Michaelis som pilot för det australiska flygbolaget National Jet Systems i flygplanstypen BAe 146.

"Våldsam huvudvärk"

– Kort tid efter att jag började flyga BAe 146 blev jag dålig. Ögonen och näsan rann, och jag fick våldsam huvudvärk. Medicinska tester har visat att jag har fått kroniska skador till följd av exponeringen för kemikalier, säger Michaelis till Teknisk Ukeblad.

Samma flygplanstyp används nu av SAS mellan Stavanger och Köpenhamn, och en ny modell mellan storflygplatsen Gardermoen och London.

SAS utan kännedom

I boken Aviation Contaminated Air Reference Manual dokumenterar Michaelis många händelser i internationell luftfart där piloter och kabinanställda troligen har blivit skadade av gas från jetmotorer.

Elisabeth Manzi, pressansvarig i SAS-koncernen, berättar att SAS hyr in tre exemplar av den aktuella flygplanstypen av bolaget Transwede.

– Vi hyr både planen och kabinpersonalen av Transwede och vi har inte fått några felindikationer från dem.

Med den information som finns tillgänglig i dag, säger Elisabeth Manzi att det är svårt för SAS att vidta några åtgärder.

– Vi tar larmen på allvar, men kan inte gå vidare förrän det finns tydligare tecken på att något är fel.

ANNONS