10 000-tals tider försvann på Bilprovningen

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-19

"Vi ringer alla drabbade"

Tiotusentals bilister har förlorat sin tid vid Bilprovningen på grund av ett tekniskt fel.

Men nu drar personalen åt handbromsen.

– Vi ringer som tokstollar till alla. Det är bara 5 000 drabbade kvar, säger Bilprovningens Cecilia Blom Hesselgren.

13 000 kunder drabbades av ett tekniskt fel hos Bilprovningen.

Bilprovningen har outsourcat sitt it-system – vilket inte gått smärtfritt. Besiktningstider för 13 000 kunder som bokat tid mellan 23 oktober och 2 november har försvunnit. Tiderna har därefter bokats av andra kunder.

Ringer ALLA drabbade

När Bilprovningen nyligen upptäckte det hela agerade man snabbt. För att komma till rätta med problemet tvingas nu personalen ringa till alla drabbade. Dels ska de som hamnat i kläm briefas om problemet, dels måste de erbjudas en ny besiktningstid.

– Vi ringer runt till alla drabbade kunder i hela landet. Vi ringer som tokstollar och av 13 000 drabbade är det nu bara 5 000 kvar att ringa till, säger Bilprovningens informationschef Cecilia Blom Hesselgren.

Bara 5 000?!

– Ja, precis. Vi har jobbat på bra och har fortfarande gott hopp om att kunna nå alla. Men säkert finns det ju någon enstaka som vi inte kan nå.

Hur många sitter egentligen och ringer?

– Vi har callcenter och kundtjänst och beräknar att de ska kunna nå ca 2 000 kunder om dagen. Kunderna har faktiskt varit positiva och det känns i alla fall bra.

Bilprovningen poängterar att man – det numerära underläget till trots – har läget under kontroll.

– Det var en manuell miss hos oss. Men kunderna behöver inte vara oroliga, vi ringer som sagt till alla.

– Men skulle det ändå råka vara dubbelbokat kommer vi att lösa det på plats vid stationen. Detta har ej hänt förut och ska absolut inte få hända igen, säger Cecilia Blom Hesselgren.

ANNONS