Nytt hopp för Fuglesang
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-12-09
Nasa: ”Vi kommer att försöka genomföra uppskjutningen i natt”
Rymdfärjan Discovery var tankad och klar vid 21.30-tiden på lördagen.
Nasa har radikalt ändrat prognosen. Sannolikheten är nu 70 procent att uppskjutningen verkligen blir av.
Christer Fuglesang var åter utlämnad åt det lynniga Floridavädret.
Strax före klockan 23 svensk tid lyste solen på en blå himmel med spridda moln. Vinden kändes inte stark och det var ”go” för uppskjutning just då.
En stund senare kom astronauterna ut från inkvarteringen och gick ombord på den silverfärgade så kallade astrovanen. De gick vinkande ombord. På byggnaden satt en banderoll uppspänd med budskapet ”We're behind you Discovery”. Banderollen är signerad av hundratals Nasa-anställda.
Tankningen av Discovery blev klar vid 21.30-tiden.
En grupp Nasa-ingenjörer genomförde sedan en sista genomgång och kontroll av Discovery. Inspektionen beräknades ta cirka två timmar.
Astronauterna hade fått på sig sina brandgula startdräkter, så kallade pumpkin suits. De klarar ett tryckfall och har syre för 15 minuter för en snabb nödlandning.
Christer Fuglesang satt med sin anteckningsbok i knät medan Nasa-personal hjälpte till runtom.
Stod inte rätt till
Rymdfantasterna hade det inte lätt på lördagen. Nerverna fick en första tidig genomkörare efter beskedet om att allt inte stod rätt till på uppskjutningsramp 39B på Kennedy Space Center i Cape Canaveral.
Den stora roterande servicekonstruktion som omsluter Discovery skulle ha vridits bort under natten. Men av någon anledning uppstod en flera timmar lång försening. Konstruktion måste vara flyttad för att kunna tanka den jättelika externa tanken.
Nasaledningen hade att besluta om tankningen skulle genomföras eller om förseningen gjort att hela tidsramen för uppskjutningsförsöket spruckit.
– Vi kommer att försöka genomföra uppskjutningen i natt, sade Kennedy Space Centers presschef Bruce Buckingham strax före klockan 19 svensk tid, enligt AFP.
Därpå inleddes den tre timmar långa proceduren att toppfylla den 46 meter höga tanken som förser rymdfärjans tre motorer med två miljoner liter flytande syre och flytande väte. Att den måste fyllas på så nära startögonblicket beror på att syret långsamt kokar bort på marknivå.
Solen sken ännu över rymdfärjan Discovery på tidig lördagseftermiddag. Men meteorologerna hade inte ändrat sin prognos om låga moln, regnskurar och sidovindar vid starten, som var utsatt till klockan 20.47.34 (02.47.34 svensk tid).
Nasa uppgav att risken för att vädret skulle hindra uppskjutningen var 70 procent.
För söndag till tisdag är väderprognosen mer lovande.
Gott humör
Vid det första försöket, natten till fredagen, satte den låga molnhöjden stopp. Två dygn senare var även vindar en stor oroskälla. Meteorologerna spådde att de skulle vrida mot nordost, vilket kunde innebära alltför starka sidovindar på färjans nödlandningsbana på Kennedy Space Center.
Tidigare på dagen berättade Christer Fuglesang via Rymdstyrelsen hur han såg på utsikterna inför en uppskjutning på lördagen:
– Den sista prognosen jag såg gav 70 procent risk för dåligt väder. Vi får se... är det någon som kommer ihåg filmen ”Groundhog Day”?
I denna film från 1993 återupplever Bill Murrays karaktär samma dag gång på gång.
Allt tydde med andra ord att den svenske astronauten höll humöret uppe.
Bättre vindläge
Nasas tillåtna gräns för sidovind vid nödlandningsbanan på Kennedy Space Center motsvarar 7,7 meter per sekund. Det är ”måttlig vind”, enligt de beteckningar som SMHI använder för vindhastigheter.
Strax före midnatt svensk tid meddelade Nasas väderexpert Kathy Winters att vindläget förbättrats och astronauten Steve Lindsey som spanar i ett flygplan har inte rapporterat hotande moln.
Läs mer:
Lars Pedersen/TT