Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Passionen tog honom tvärs över jorden

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-20

Gör häftiga effekter åt dataspel.

Tobias Köppen har alltid gillat dataspel, nu jobbar han för Nya Zeelands största spelutvecklare.

Det är en smal bransch, men Tobias Köppen tvekade aldrig att satsa på sitt stora intresse. Nu arbetar han som dataspelsprogrammerare på andra sidan jorden

Ända sedan Tobias Köppen som sjuåring fick ett Nintendo 8-bitars i julklapp har han varit intresserad av tv- och dataspel. Medan de flesta får nöja sig med att spela dataspel på fritiden, kan Tobias ägna hela dagarna åt dem. Just nu jobbar han med ett hemligt projekt.

– Det är ett jättegammalt intresse hos mig, jag har alltid varit nyfiken på hur dataspel och datorer fungerar, säger han.

Vågade nischa sig

Hans resa till andra sidan jordklotet började på Högskolan i Kalmar. Där gick Tobias dataingenjörsprogrammet med inriktning spelprogrammering.

– Lite tvivel hade jag väl, jag var medveten om att jag nischade mig, men jag tyckte att det var värt det. Och dessutom lärde jag mig samma programmeringsprinciper som för vanliga program, säger han.

Tobias satsning belönade sig. Efter examen jobbade han ett tag på högskolan, men bestämde sig sedan för att resa till Nya Zeeland, där hans flickvän är född. Efter fyra månaders rundresa slängde Tobias på impuls iväg en jobbansökan till Nya Zeelands största spelutvecklare. Företaget nappade och erbjöd Tobias jobb.

– Det var skitkul, och passade helt perfekt eftersom vi var klara med vår rundresa, berättar han.

Skapar effekterna i spelen

Istället för att resa hem till Sverige skaffade Tobias och flickvännen en liten lägenhet mitt i huvudstaden Wellington och Tobias började jobba.

– På dagarna sysslar jag med grafikprogrammering för spel till Xbox 360. Det jag gör är att utveckla grafiska effekter och se till att de fungerar smidigt utan att spelet hackar.

Grafikprogrammering handlar alltså om att skapa effekter i spelet, till exempel att skuggor ska falla naturligt, att vattenytor ska blänka eller reflektera, eller att göra ett helt spel med serietidningsgrafik.

Det projekt Tobias arbetar med nu är än så länge hemligt, men ett spel som han jobbat med har släppts: GripShift, ett bilspel där det gäller att klura ut de smartaste vägarna till målet.

Tobias trivs väldigt bra på Nya Zeeland och uppskattar särskilt den kontrastrika naturen. Men så småningom tänker han sig att återvända till Sverige.

– Sverige är bra när det gäller spelutveckling och det finns flera olika företag. Jag tror inte att det blir färre jobb precis, utan branschen kommer att expandera.

Fakta om utbildningen

Den utbildning på Högskolan i Kalmar som Tobias Köppen gick har förändrats och kallas idag Utvecklare av digitala tjänster. Det går att läsa 120 eller 180 högskolepoäng.

Huvudområdet är datavetenskap och man väljer själv vilka kurser man vill kombinera det med. Man kan till exempel välja inriktning mot programmering, visualisering och simulering, eller IT-säkerhet.

Under de två första åren får man grundläggande kunskaper inom bland annat modellering, programmering, visualisering i 3D-miljö och IT-säkerhet. Under tredje året kan man läsa en termin utomlands. Framtida yrken kan vara spelutvecklare, mjukvaruarkitekt eller konsult.