Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Polis kan övervaka dina bussresor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-07

På väg mot storebrorssamhälle, menar kritikerna

Snart kan polisen spåra dina kommunala resor.

Nya betalsystem gör att information kan kopplas till enskilda personer.

– Ännu ett steg mot ett övervakningssamhälle, säger folkpartisten Camilla Lindberg till Sydsvenskan.

Debatten om FRA har tagit de flesta beslutfattare på sängen.

Men kommande signalspaningslag är bara en del i det nya övervakningssamhälle som nu håller på att växa fram, menar kritiker.

Kollektivtrafiken är ytterligare ett område där vanliga medborgare snart får finna sig i att bli registrerade.

Åkvanor registreras

Skånetrafiken, Västtrafik i västra Götaland samt SL i Stockholm planerar nämligen att införa nya betalsystem där varje resenärs åkvanor registreras.

Uppgifter om hur exempelvis ett busskort har använts kan sedan lämnas ut till polisen. Och informationen kommer att kunna kopplas till enskilda personer.

Enligt Sydsvenskan ska Skånetrafikens kunder inte längre behöva stoppa in sitt kort i en maskin utan enbart hålla upp det mot en avläsare. Korten kan göras personliga och information om var man kliver på och vart man åker kommer att lagras hos Skånetrafiken i sextio dagar.

"Paralleller till FRA"

Camilla Lindberg (fp) som blivit känd för sitt nej till FRA-lagen, upprörs över att trafikföretagen får samla information om var personer reser.

– Intentionerna är goda, men listor på hur folk rör sig och vad de gör kan missbrukas. Jag ser vissa paralleller till FRA men i mindre skala, säger hon till Sydsvenskan.

Enligt Skånetrafikens informatör Helene Holmqvist är restriktionerna stränga för att information ska lämnas ut måste det röra sig om misstanke om ett brott med minst två års strafftid.

Bidrog till mordutredning

– Under Länstrafiken i Kristianstads tid kunde vi bidra till en mordutredning med uppgifter om hur offrets busskort hade använts. Men det har inte hänt sedan Skånetrafiken bildades, säger Helene Holmqvist.

Begränsningarna till trots – Camilla Lindberg varnar nu för ett storebrorssamhälle:

– Vi har klarat oss länge utan att trafikföretagen har registrerat oss. Kan vi verkligen skilja personer som misstänks för allvarliga brott från vanliga personer? Kommer man inte att behöva kontrollera vanliga personer också?

Per Ström var tidigare under sommaren inne på samma spår då han skrev en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Underrättelsetjänsterna i Storbritannien kräver info

I artikeln listar han några av de teknikområden som ökar statens kontrollmöjligheter över enskildas liv: Bilkörning, ekonomiska transaktioner, DNA, övervakningskameror, internetcensur – och kollektivtrafiken.

Om sistnämnda skriver han: De nya elektroniska resekorten gör det möjligt att övervaka varje människas resor. I Storbritannien har underrättelsetjänsterna MI5 och MI6 begärt att få obegränsad tillgång i realtid (minut för minut) till datasystemet som visar alla människors förflyttningar i Londons kollektivtrafik.

Aftonbladet.se har sökt SL för en kommentar.