Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Lyxkryssaren – kan vara miljökatastrof

Publicerad 2012-01-17

PORTO SANTO STEFANO. Chocken efter färjekatastrofen har långt från hunnit lägga sig för de boende i Giglio och Porto Santo Stefano.

Och nu kommer nästa skräck:

Costa Concordia – med sina 2 400 ton bränsle – kan vara en flytande miljöbomb.

– Det vore ytterligare en total katastrof om den läckte ut, säger borgmästaren Arturo Cerulli.

Sju döda.

28 saknade.

60 skadade.

Ett gigantiskt skepp som riskerar att rasa ned i djupet.

Och nu, ovanpå det, risk för en miljökatastrof.

– Vi lever till stor del på turismen. Vi har våra dykställen, vårt klara vackra vatten, vår fisk… om det skulle läcka ut stora mängder olja här skulle det påverka alltihop, säger Arturo Cerulli, borgmästare i Porto Santo Stefano.

Djupt bekymrad

Aftonbladet träffar honom vid hamnen i Porto Santo Stefano, vid färjan som går till grannön Giglio.

Han är djupt bekymrad. Uppgiften om att Costa Concordia har 2 400 ton bränsle har precis kommit till allmänhetens kännedom.

– Grundstötningen med allt vad den innebar är redan en total katastrof. Och det kan bli en ytterligare miljökatastrof, säger han.

Sedan i går kväll arbetar kustbevakningen för fullt med att lägga ut flytande skyddsvallar längs båten, för att förhindra att vätskan sprider sig.

För någonting läcker, enligt Italiens miljöminister Corrado Clini. Dock oklart vad.

– Det finns en stor miljörisk, säger Corrado Clini.

– Det är akut och tiden håller på att rinna ut.

Dåligt väder sämst

Under en presskonferens sent i går kväll berättade miljöministern att han hade för avsikt att utlysa katastroftillstånd i området i dag.

Rederiet som äger lyxkryssaren, Costa Cruises, har nu hyrt in holländska bärgningsfirman Smit of Rotterdam för att få bort bränslet, uppger Bloomberg. Så fort det bara går.

– Dåligt väder är den allra största faran, eftersom höga vågor förhindrar att man får upp bränslet innan det läcker ut i havet, säger italienska Greenpeace talesman Alessandro Gianni till Bloomberg.