Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

En tredje båt inblandad i olyckan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-24

Första svaren om färjeolyckan

En tredje båt var inblandad i torsdagens färjekrock.

Den kan varit en bidragande orsak till olyckan.

Det uppger Statens Haverikommision.

Många undrar nu hur det är möjligt att M/S Gotland i går kunde krocka med HSC Gotlandia II strax efter elva.

Det var tjock dimma – men dimman i sig borde inte kunnat orsaka olyckan. Och båda färjorna har moderna signalsystem och radar.

Nu är Statens haverikommission inkopplade för att ta reda på exakt vad som hände. Undersökningen påbörjades igår. Man jobbar med att dokumentera så mycket som möjligt, säkra fakta och intervjua de inblandade.

En tredje båt inblandad

Under fredagen höll Haverikommision pressträff.

– Vi har inte hittat några uppenbara tekniska orsaker, säger utredningsledaren Göran Rosvall till Aftonbladet.

Enligt haverikommisionen har flera faktorer bidragit till olyckan. En förtöjd pråm kan vara en av dem.

– Det fanns en tredje pråm som har varit förankrad i närheten. Men den har legat där i ett par dygn, säger Urban Kjellberg, utredare vid Haverikommisionen.

– Den finns med i utredningen. Nu tittar man på om det har haft någon betydelse, säger han.

Låg i vägen

Göran Rosvall uppgav vid presskonferensen att pråmen låg förankrad enligt regelverket och att det är möjligt att den låg lite nära farleden.

– Den kan ha stört mötet. Den upplevdes ligga i vägen av de båda båtarna. Men vi vet inte och det ska vi ta reda på, säger han.

Han berättar att snabbfärjan Gotlandia avvikit från sin kurs, för att underlätta mötet. Det var dåligt sikt och man ville ta ut svängarna och lämna plats.

Även polisen är inblandade och har startat en utredning.

Brottsmisstankarna riktar sig i första hand mot kaptenerna på Gotlandsfärjorna och de ansvariga på bryggan.

– De brott som kan bli aktuella är vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada. Men beroende på vad som nu har hänt och hur allvarligt folk har skadad sig kan brotten betraktas som grova, säger Gunnar Andéhn vid Sjöpolisen i Söderort, som håller i polisutredningen.

M/S Gotland tillbaka i trafik

Vid alla andra frågor om omständigheterna kring olyckan hänvisar Andéhn till förundersökningssekretess.

Destination Gotland försöker också få klarhet i olyckan.

– Vi gör även en egen utredning. Men vi går inte ut med några uppgifter förrän vi fått en samlad bild om vad som hänt, säger Jan-Erik Rosengren, vd för Gotlandsbolaget.

I dag sattes M/S Gotland i trafik igen. Färjan fick mindre skador i kollisionen och har reparerats på plats i Nynäshamn under natten.