Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Zlatan lyfte Volvo

Publicerad 2014-03-04

Kampanjen Made By Sweden levererar. Åtminstone om man får tro Volvo. Orderingången på modellerna V70/XC70 är 50 procent högre än förra året och försäljningsdirektören talar om en Zlatan-effekt. Men reklammakare tvivlar.

– Filmen är urdålig, säger Hampus Hedelius vid Forsbergs reklamskola.

I Sverige ökade Volvoförsäljningen med 8,6 procent jämfört med förra februari. Och XC-serien har känt av en "Zlatan-effekt". Orderingången på modellerna V70/XC70 är 50 procent högre än förra året och har en registreringsökning på 25 procent mot förra året.

– Vi har absolut en Zlataneffekt och ser en kraftig ökning av XC70, säger Kristian Elvefors, försäljningsdirektör på Volvo Personbilar Sverige.

Unik påverkan

Enligt honom har reklamfilmen påverkat försäljningsstatistiken på ett unikt sätt. Detta trots att företaget tidigare används sig av välkända artister som Mando diao och First aid kit.

– Men man måste ta i beaktande att hela bilmarknaden går bra just nu, säger han.

Han menar att ingredienserna unika människor, unika bilar och ett duktigt marknadsföringsteam tillsammans givit goda resultat.

"En usel film"

Men enligt Hampus Hedelius, linjeansvarig vid Forsbergs reklamskola samt cv på en reklambyrå, är Zlatans koppling till den goda försäljningen endast ett PR-trick. Han pekar på att försäljningen av Volvo har rasat, trots att reklamfilmen visas även där. Och han tycker att filmen är usel.

– Hade de plockat bort Zlatan hade det varit en av Sveriges sämsta reklamfilmer, säger han.

Han är förvånad och kritisk till hur Zlatan valt att ta med sina barn i filmen då han normalt sett är noga med att hålla på sitt privatliv.

– Dessutom är hela filmen fejk. Han badar inte i en vak och kronhjortar finns inte där uppe, säger Hampus Hedelius.

Och enligt honom är det bara löjligt att Zlatan ska framstå som macho fast han inte gör någonting på riktigt.

En bra reklamfilm kännetecknas enligt honom av överraskningsmomentet.

– Den ska bygga upp dramatik och sluta med en twist, säger han.

Som ett exempel på en riktigt lyckad reklamfilmskampanj nämner han ICA.

– För ett företag som ägnar sig åt något så stereotypt som att sälja basmat har de lyckats extremt bra.