Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Tre miljoner läser Aftonbladet - varje dag

Publicerad 2013-06-27

Alla goda ting är tre – och så många miljoner människor läser Aftonbladet dagligen.

I maj sattes ytterligare ett läsarrekord samtidigt som en ny mobilsajt och app lanserades.

– En unik och historisk drömgräns är passerad, säger Aftonbladets publisher Jan Helin.

Aftonbladet vill vara Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats.

Att döma av TNS Sifos senaste mätning för maj verkar det också lyckas då över tre miljoner – 3 009 000 – svenskar läser Aftonbladet. Varje dag.

Drömgränsen passerades samtidigt som viktiga och dramatiska nyhetshändelser som ishockey-VM, schlagerfestivalen, upploppen i Husby och morddramat i Boden utspelade sig.

– Vi skiljer oss från andra tidningar som i stället prioriterat journalistik i papperstidningen, medan våra läsare vill följa oss i stort sett alla kanaler. Det är förklaringen till att vi är så stora, säger Jan Helin, Aftonbladets publisher, om läsarrekordet.

Aldrig tidigare har en svensk dagstidning haft så många dagliga läsare, och den digitala trafiken i maj har ökat med 20 procent jämfört med i fjol.

– Strategiskt är det extremt viktigt för oss att Aftonbladets journalistik och historier också vinner publik i nya kanaler. Samtidigt är det glädjande att vi fortfarande är starka på Aftonbladet.se när mobilsajten växer så mycket, säger Jan Helin.

Det stora intåget av smartphone i svenskarnas vardag har varit avgörande för det nya rekordet, enligt Aftonbladets analyschef Johan Liljebo.

– Tillväxten i mobila kanaler överskrider våra vildaste prognoser. Enbart mobilsajten når nu en vanlig vecka över hälften av alla svenskar mellan 16 och 40 år, säger han.

Samtidigt syns en tydlig trend att surfplattor ökar och dem plockar vi fram när vi slappnar av i soffan efter hård dag på jobbet.

– Vår journalistik konsumeras dygnet runt men det är kvällarna som utvecklas allra bäst. Generationsklyftan är stor vilket innebär fortsatt potential framåt när även äldre personer ”mognar” i sin mediekonsumtion, säger Johan Liljebo.