”SJ:s sparpaket spär på tågkaoset”

Uppdaterad 2014-01-21 | Publicerad 2014-01-20

SJ:s sparpaket kommer att leda till ökat tågkaos.

Det hävdar oppositionen efter uppgifterna om varsel i det statliga bolaget.

– Det kommer att spä på det kaos som tågtrafiken är i just nu, säger språkröret Åsa Romson (MP) till Aftonbladet.

SJ presenterar nu ett omfattande sparpaket som berör hundratals anställda.

Miljöpartiet hävdar att regeringens vinstkrav på det statliga bolaget SJ tvingar fram sparpaketet.

– Det är ett resultat av alliansens misslyckade tågpolitik. SJ har gått med vinst i flera år men tvingas ändå skära ner eftersom vinsten gått till Anders Borgs kassa. I stället borde de ha satsat för att stärka tågtrafiken, säger Åsa Romson.

Riskerar att bli värre

Hon säger att den svenska tågtrafiken befinns sig i kaos - vilket nu riskerar att förvärras.

– Jag är orolig att det påverkar resenärerna negativt, särskilt i tider när det är mycket strul i tågtrafiken då man är särskilt beroende av service, säger Åsa Romson.

Anders Ygeman (S), ordförande för riksdagens trafikutskott, gör en liknande analys.

– Det här är en märklig effekt av det som regeringen kallar en historisk satsning på järnvägen, först 700 underhållsarbetare som varslas om uppsägning och nu hundratals människor in om SJ.

Måste rusta för konkurrens

Han säger att SJ:s problem till viss del beror på en strukturförändring inom järnvägstrafiken. Att fler och fler köper sina biljetter på nätet i stället för på ett biljettkontor. Samtidigt ska SJ framöver konkurrera med andra tågoperatörer på den lönsamma sträckan Stockholm-Göteborg.

– Det är självklart det allmänna tågkaoset och den här konkurrenssituationen påverkar SJ. De måste rusta för det.

Lars Tysklind (FP) är ledamot i trafikutskottet och vänder sig emot beskrivningarna av en tågtrafik i kaos.

– Det är klart att det finns problem med det svenska järnvägsnätet, det är väldigt nedslitet, men jag tycker att det finns andra situationer då man kan använda ordet kaos.

”Ser över verksamheten”

Att SJ skulle vara ett offer för statliga vinstkrav håller han inte med om.

– Nej, SJ är i dag ett företag som vilket som helst inom transportsektorn. De konkurrerar med samma villkor som de andra tågoperatörerna och jag kan inte se att SJ skulle ha något större vinstkrav än andra tågoperatörer. Det måste vara konkurrens på lika villkor. Nu ser SJ över sin verksamhet och strukturomvandlar och jag utgår från att ledningen har bevekelsegrunder för det.

Aftonbladet har sökt ansvarig minister, Peter Norman (M), som genom sin pressekreterare hänvisar alla frågor till SJ.