Kändisar hakar på SSU-kamp mot nazism

Publicerad 2014-05-14

Nu gör kändisarna gemensam sak med SSU - och tar ställning mot nazismen.

En rad kända personer som Stephen Fry och Mark Levengood har redan lagt upp statusar i sociala medier och fungerar som ambassadörer för kampanjen.

– Ett mycket bra budskap, säger Stefan Löfven, partiledare (S).

Kända personer ur en rad olika verksamheter ställer nu upp i det socialdemokratiska ungdomsförbundet SSU:s EU-valskampanj "Never forget. To vote.".

Kampanjens bärande del är en film där ansiktet utåt är Rainer Höss, barnbarn till tyske lägerkommendanten i Auschwitz, Rudolf Höss, som tar ställning mot den växande nazismen i Europa och vikten av att rösta på demokratiska partier i valet till EU-parlamentet.

Löfven: Bra budskap

S-ledaren Stefan Löfven gillar ungdomsförbundets kampanj.

– Filmen är oerhört stark. Välgjord, proffsig och har ett budskap som är väldigt, väldigt starkt. Så mycket starkare går inte att få den. Vi måste komma ihåg vår historia, säger han.

Att det är ungdomsförbundet och inte moderpartiet Socialdemokraterna som tagit initiativet till filmen har han inga problem med.

– Vi har ingen konkurrens där emellan, det är en bra film med ett mycket bra budskap, då spelar det ingen roll vem som gör den.

Även Stefan Löfvens egen släkt har en mörk historia när det kommer till nazismen, något han tidigare berättat om.

Kändisar vill ha "nazistfritt EU"

Bland dem som spridit SSU:s budskap i sociala medier som Twitter, Instagram och Facebook finns till exempel den brittiske skådespelaren och författaren Stephen Fry, sångaren och låtskrivaren Tomas Andersson Wij och svensk-japanska sångerskan Maia Hirasawa.

På Twitter skriver Fry: ”Take a stand for a Nazi-free Europe now at neverforgettovote.com”.

Hirasawa har lagt upp en bild på sig själv med kampanjbudskapet och skriver dessutom: "Jag tar ställning till ett nazistfritt EU. Glöm inte rösta i EU-valet den 25 maj."

Men också folkkära kända personer som programledaren Mark Levengood och Björn Ferry, skidskytten som nyligen meddelade att nu han lägger skidor och gevär på hyllan, har lagt upp bilder med kampanjbudskapet i sociala medier.

Kampanj som engagerar unga

Många av kändisarna har redan under förmiddagen lagt upp statusar där de tar ställning mot den växande högerextremismen i Europa. Fler väntas göra samma sak under de närmaste dagarna.

Juan-Pablo Roa, kommunikationsansvarig på SSU, är glad över kändisarnas hjälp med att väcka intresse för kampanjen.

– Många unga förstår inte vikten av att rösta i EU-valet. Då känns det extra relevant att göra en kampanj som engagerar många, såväl kända personer som unga ser upp till, som alla andra som vill markera mot den växande nazismen i Sverige och Europa, säger han.

Följ ämnen i artikeln