Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Designelever sågas av branschen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-02

”Stöddig attityd”

Design är ett hett ämne och många studenter drömmer om en framtid som formgivare. Men enligt branschen har många studenter för stort ego, visar en ny undersökning.

Det är CAP&Design, Nordens största tidskrift för kreativa formgivare, som gjort sin årliga rankning av vad studenter och bransch tycker om Sveriges designskolor. Branschrepresentanter har även fått kommentera vad de tycker om studenternas kompetens.

Uppstickare vinner

Flera av skolorna som rankas är riktiga statusskolor, men i årets undersökning är det en annan skola som vinner. Åtminstone om man ska gå efter var studenterna är mest nöjda. Etta på den listan kommer Hyper Island i Karlskrona, där man framförallt fokuserar på webbdesign. På andra och tredje plats kommer Beghs school of communication och Beckmans designhögskola, båda i Stockholm. Sist av de sex skolorna kommer Konstfack i Stockholm.

Det betyget uppvägs något av Konstfack samtidigt anses ha den högsta utbildningskvaliteten av studenterna, medan branschen väljer Beckmans designhögskola.

”Stöddig attityd”

Enligt undersökningen tycker branschföreträdare att studenterna saknar en hel del när de lämnar sina utbildningar. Framförallt verkar branschen sakna en tydligare verklighetsuppfattning hos studenterna. Så här skriver en branschföreträdare: ”Det är alldeles för mycket fokus på att vara tuff, cool och ha attityd. Det skall vara så ball och NY att man trillar och slår sig. Detta skapar dels svårigheter i arbetsklimatet (stöddig attityd) när studenten når arbetslivet, men också tveksamma resultat. Allt kan inte se ut som skivomslag.” En annan skriver: ”Inte förberedda för arbetslivet, mycket ego men kan inte prata för produkten och har noll koll på marknaden och vem som betalar deras lön.”

Trots det så verkar det gå bra för designstudenterna i arbetslivet. Alla studenter som tidningen pratat med har lyckats få jobb efter utbildningen.