Kritik mot ny SD-film

Uppdaterad 2018-08-21 | Publicerad 2012-03-07

"De hånar lösningarna kring hedersrelaterat våld"

Lagom till den internationella kvinnodagen släpper Sverigedemokraternas kvinnoförbund en ny reklamfilm med fokus på hedersproblematiken.

Men filmen har redan stött på kritik.

– Den tillför inget konstruktivt till debatten, säger S-kvinnornas ordförande Lena Sommestad.

Den nya reklamfilmen från Sverigedemokraterna heter Tänk om och visades under en presskonferens med SD-kvinnorna i dag. Filmen visar hur en ung kvinna misshandlas samtidigt som en röst ackompanjerad av en psalm ställer frågor om hedersrelaterat våld mot andra jämställdhetsfrågor.

– Syftet är att väcka debatt kring att fokus kring jämställdheten har hamnat fel. Man pratar om att använda ordet hen i stället för hon och han och löneskillnader, men vi glömmer de som är mest utsatta och som utsätts för våld i sin egen familj, säger Carina Herrstedt, ordförande i SD-kvinnor.

”Hånar lösningarna”

Men bara timmar efter att filmen släpptes väckte den starka reaktioner. På twitter går diskussionen varm om syftet med filmen. Och Lena Sommestad, ordförande för S-kvinnorna säger till Aftonbladet att filmen inte kommer med några lösningar till hedersproblematiken.

– Den tillför inget konstruktivt till diskussionen. Hedersproblematiken är en av många jämställdhetsfrågor som är viktiga och som S-kvinnor har uppmärksammat i flera år.
Björn Lindgren, språkrör på Grön Ungdom, är också kritisk.

– Det är bra att man lyfter upp problematiken kring hedersrelaterat våld, men SD gör det med främlingsfientliga motiv. Och de presenterar inga lösningar, utan tvärtom hånar de lösningar som debatteras, säger han.

”Plockar poäng”

Sara Mohammad, ordförande i föreningen "Glöm aldrig Pela och Fadime", tycker att det är "synd att SD försöker utnyttja frågan i sitt eget syfte".

– Så länge de andra partierna tiger i frågan kan främlingsfientliga partier plocka poäng på den.

Carina Herrstedt är inte förvånad över att filmen väcker kritik.

– Det visar bara att fokus på jämställdhetsfrågorna ligger fel, säger hon.

När SD inför valet 2010 släppte sin reklamfilm väckte den också starka reaktioner. TV4 valde då att inte visa filmen.

Det är oklart om den nya reklamfilmen kommer att visas i några tv-kanaler.

Följ ämnen i artikeln