Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Expertens studieteknik: Så pluggar du smartast

Markus Botsjö/TT

Publicerad 2024-08-25

Hur tar man in så mycket kunskap som möjligt, oavsett om man är universitetsstudent eller vill lära sig ett nytt språk hemifrån?

– Studenter överskattar konsekvent studietid och underskattar kalendertid, säger experten Björn Liljeqvist.

Att hårdplugga sista veckan inför en tenta, för att kompensera för en sen start, är en dålig strategi, menar Björn Liljeqvist, författare och tidigare internationell ordförande i Mensa. Eftersom saker händer i hjärnan även när du inte pluggar är tiden för när du börjar viktigare än hur många timmar du tragglat.

– För att förstå saker på djupet behöver hjärnan tid för att skapa nya nervbanor.

En bra studieteknik börjar redan innan du ska lära in något. Att lägga några minuter på att bekanta sig med begrepp och namn inför en föreläsning kan ge stora resultat.

– Målet här är inte att lära sig eller förstå något på djupet. Detta gör du bara för att senare få en ”ja, just det”-effekt. Det är mycket lättare att lära sig något man redan hört talas om, säger Liljeqvist.

Aktivt läge

När själva inlärningen ska ske är det viktigt att vara i aktivt inlärningsläge.

– Det handlar om att skapa en egen version och egna minnen av kunskapen. Man kan testa att fråga sig själv: ”Var har jag sett det här förut? Vad har det här med mig att göra?” för att skapa en personlig koppling till kunskapen.

För anteckningar rekommenderar Liljeqvist papper och penna.

– Jag brukar säga till studenter att om de inte kan använda datorn utan att titta på skärmen ska de inte ha den uppe på föreläsningen. Det blir en sköld mellan dem och inlärningen, säger han.

– Ta i stället slarviga anteckningar för hand. Repetera dem efter föreläsningen så får du ”just det-effekten” igen.

Ta paus

Vid hemmaplugg rekommenderar Liljeqvist 20–30 minuters fullt fokus följt av en paus på fem–tio minuter. Börja sedan nästa session med att kort repetera vad du lärde dig före pausen.

– En repetition blir starkare om den föregås av en paus. Annars är hjärnan kvar i inlärningsläge och kan inte skriva in informationen i långtidsminnet, säger Liljeqvist.

– I pausen tömmer du ditt arbetsminne och efteråt behöver du gräva i långtidsminnet och återskapa det du lärt dig. Det är där du stärker minnet.

Nästa repetition bör ske nästa dag och vill man gå ännu längre gör man samma sak efter en vecka.

Har vi blivit bättre på de här teknikerna?

– Medvetenheten om bra studieteknik växer men jag tror att anledningen är att behovet är större. Det har aldrig varit så svårt att koncentrera sig och vi är ovana vid att ha tråkigt.