Fortsatta problem med tågtrafiken

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-30

Sju mil lång sträcka är strömlös utanför Norrköping

Ska du åka tåg under onsdagen?

Räkna med kraftiga förseningar.

I dag fortsatte kaoset och ännu ett X2000 evakuerades under förmiddagen.

…Och sedan gick reservtåget också sönder.

Tre tåg fastnade och åtskilliga passagerare blev flera timmar försenade under tisdagen.

Och tågkaoset forsätter i dag.

Felet som orsakat eländet är nämligen värre än väntat, erfar Aftonbladet.

”Tekniska problem”

Och för att göra saker värre gick ett X2000-tåg sönder vid 9-tiden i morse och passagerarna måste evakueras.

Tåget havererade mellan Tranås och Nässjö när det körde på ett isblock. Trafiken på sträckan Stockholm–Malmö går förbi platsen, men där är det stopp.

– Vi fick tekniska problem och det evakueras i Växjötraktenr, sa Ulf Wallin, biträdande presschef.

Ett nytt X2000-tåg var snart på platsen. Resenärerna fick då hoppa över till det.

– Det gick förvånansvärt smidigt, säger Sven-Ingvar Håkansson, pressinformatör på SJ, till Aftonbladet.

Reservtåget gick också sönder

Men det nya tåget fungerade bara i knapp en kilometer innan även det tåget fick problem. Växlarna hade frusit och tåget stod stilla i över en timma.

– Trafikverket fick värma det med gasolbrännare och efter det fick tåget inte köra snabbare än 80 kilometer i timmen.

Väl framme i Linköping fick passagerarna beskedet att de gjorde bäst i att byta tåg om de ville få chansen att komma fram till sin slutdestination snabbare.

– Då rådde djungelns lag. Tänk dig när passagerarna från ett fullt X2000-tåg hoppar på ett annat fullt X2000-tåg och sedan när det går sönder så ska alla de passagerarna som tryckt ihop sig i sin tur få plats på ett tredje tåg där det redan finns passagerare, säger Per Brolléus, en av resenärerna på tåget.

”God stämning”

Han säger att stämningen ombord det överfulla tåget ändå är god.

– Alla känns ganska luttrade. Vi skrattar mest åt det. Vi är i Norrköping nu. Jag skulle ha varit frammet i Stockholm för tre timmar sedan och jag har väl mellan två och tre timmar kvar nu.

"Ytterligare fel"

Ursprungsproblemet den här gången är att södra stambanans kontaktledning är nedriven längs en sträcka på hela sju mil mellan Norrköping och Mjölby. Störst problem ska det vara mellan Kimstad och Gistad. Nu väntar omfattande reparationer.

Enligt Trafikverkets pressjour kunde båda spåren på sträckan Norrköping–Mjölby öppna för trafik efter nästan ett dygn av reducerad trafik.

Osäkert vad som orsakade

Man vet ännu inte vad som gjorde att kontaktledningen föll ned.

– En utredning får visa vad som orsakat det här. Men troligen är det ett tåg som har kört med en trasig strömavtagare som slitit ned ledningen, säger Tobbe Lundell, pressinformatör på Trafikverket, till Aftonbladet.

Det är kontaktledningen som förser tågen med ström. Det är förklaringen till att evakueringen av de tre tågen drog ut på tiden: Trafikverket var först tvungna att försäkra sig om att kabeln inte var strömförande i de områden där tågen fastnat.

Kraftiga förseningar i dag

Trafikverket räknar med att tågtrafiken drabbas av stora förseningar även i dag.

– Vi uppmanar alla att kolla med sina operatörer innan de hoppar på något tåg, säger Tobbe Lundell.

Hopp för nästa vinter?

Men det kan finnas hopp – åtminstone för nästa år. I dag kom ett pressmeddelande från Trafikverket att man ska omdisponera 500 miljoner kronor till underhåll och åtgärder på järnväg 2011.

"Järnvägssystemet är mycket störningskänsligt och sett i perspektivet av de senaste händelserna inser nog alla behovet av ett förstärkt underhåll", säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm i pressmeddelandet.

Omdisponeringen av pengarna har gjorts efter samråd med regeringen.