Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Efter sexköpshärvan: Flera vill fronta Paolos matserie

”Dags att en brud tar över”

Uppdaterad 2020-05-25 | Publicerad 2020-05-23

Paolo Robertos sexköpsskandal slog varumärket ”Paolos” i spillror.

Plötsligt fanns mängder av italienska produkter som ingen ville ha.

Men nu har allmänheten engagerat sig matseriens framtid – och flera kända profiler står redo att ta över Paolo Robertos roll.

Nyheten om Paolo Robertos sexköp slog ner som en bomb bland entreprenörens många samarbetspartners. Detta gällde inte minst Evanoff Group AB, koncernen bakom varumärket ”Paolos”. Plötsligt stod ägarna med med mängder av livsmedel och färdigmat som inte gick att sälja.

Bolagets vd vädjade då till allmänheten om hjälp för att slippa slänga produkterna.

Det gav effekt – de senaste två veckorna har mejlen och telefonsamtalen strömmat in till bolaget.

– Vi har blivit överösta med mejl och samtal från konsumenter som vill kunna fortsätta köpa produkterna, säger marknadschef Ken Nygren.

Evanoff Group AB, koncernen bakom varumärket ”Paolos”, har blivit överrösta med mejl.

– Många vill hjälpa till och kommer med förslag och idéer. Vi har fått mellan 500 och 600 mejl sedan förrförra fredagen. De har förstått att det inte finns någon koppling mellan personen i fråga och maten. Väldigt få är arga på oss.

Men det är inte bara kunder som hört av sig. Även kändisar har engagerat sig i frågan och flera har erbjudit sig ta över Paolo Robertos roll som matseriens ansikte utåt.

– Jag vill inte gå ut med vilka de är, men det handlar om kända matprofiler, säger Ken Nygren.

Sandra Mastio, som vann Sveriges mästerkock år 2015.

En av de som gärna skulle ta sig an uppdraget är Sandra Mastio, tidigare vinnare av Sveriges mästerkock.

– Ja, absolut. Det är så synd att företaget ska behöva lida för Paolos grova misstag. Och jag är så enormt emot matsvinn, det ryser i hela mig, säger hon till Aftonbladet.

– Om jag säger så här: Jag är gärna öppen för en diskussion. En person ska inte förstöra andras rätt till italiensk matglädje. Och det är dags att en brud tar över.

Andra namnkunniga matprofiler, som Alexandra Zazzi, vill att inte uttala sig av hänsyn till de anställda och Paolo Robertos familj.

– Men jag hoppas att produkterna kan leva vidare, säger hon.

Vad som händer med maten är i skrivande stund oklart.

– Vi har haft en dialog med kunderna. Vår ambition är att det inte ska bli en matsvinnssituation, säger Ken Nygren.

Följ ämnen i artikeln