28 000 elkunder fick fel fakturor
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-09
EON:s kunder tog ett glädjeskutt när de såg elräkningen för september.
Men lyckan blev kortvarig.
– Vi har lyckats med konsttycket att skicka ut räkningar på en tiondel av vad summan skulle ha varit, säger Patrik Mardell vid EON.
28 000 av energibolaget EON:s kunder fick en glad överraskning när de öppnande elräkningen för september.
Den var ovanligt låg.
Inte så konstigt – då den också var helt felaktig.
– Det blev ett decimalfel och kunderna fick en faktura som var en tiondel så stor som den egentligen skulle vara. Istället för 50 kronor, stod det 5 kronor, säger Patrik Mardell, försäljningschef vid EON.
Nya räkningar påväg
De felaktiga fakturorna skickades ut i torsdagskväll förra veckan. Felet upptäcktes redan nästa dag och EON tror att den mänskliga faktorn är orsaken till felet.
Kunder med rörligt elpris hos EON berörs.
– Vi har skickat ut brev nu till alla drabbade kunder, där vi ber om ursäkt för det inträffade. Vi vill att alla som fått en felaktig faktura kastar den i soptunnan. Det kommer en ny, säger Patrik Mardell.
4000 slipper betala
Rättelsebrevet skickades ut i går och kommer nå de drabbade kunderna senast måndag nästa vecka.
Men drygt 4000 av de kunder som fått en felaktig faktura slipper betala.
– Vi kommer annullera alla räkningar som inte överstiger 50 kronor,. Vi tycker det är ett för litet belopp att bråka om, säger Patrik Mardell.