Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Så ska Centerpartiet locka väljarna

Publicerad 2014-08-06

Nu ska Centerpartiet ta steget ur Alliansskuggan – med affischbudskap som känns igen från EU-valet.

Jakten på väljarna inleds på allvar i dag med tal av Annie Lööf och på fredag med valkonvent för partiets företrädare.

– Vi samarbetar i Alliansen, men när man går till val så väljer man ett parti. Då är det jätteviktigt att människor blir medvetna om vad just C står för, säger Michael Arthursson, partisekreterare (C).

Den 14 september går väljarna till röstlokalerna för andra gången i år. Redan i maj avgjordes vilka som ska sitta i EU-parlamentet och om knappt sex veckor står slaget om makten i Sverige.

Opinionssiffrorna har länge pekat på ett maktskifte och att Alliansen kommer att få lämna Rosenbad.

Men trots detta spirar optimismen i Centerpartiet, ett av regeringens minsta partier. C var uträknat inför EU-valet men lyckades vända nederlag till framgång när man gjorde sitt bästa EU-val på 19 år.

– Vi känner självförtroende och optimism. Tio dagar före EU-valet hade vi siffror under fyra procent och sedan fick vi en ökning som var det bästa valresultatet på många år. Vi vet att vi kan klara oss igenom motvind om vi bara jobbar ända in i kaklet, säger Michael Arthursson.

I dag sommartalar partiledaren Annie Lööf i Nacka. Inför talet skriver hon tillsammans med Centerns övriga ministrar på DN debatt om ett nytt miljöbilspaket som C vill se, för att gynna elbilar.

Känns igen

Det officiella startskottet för årets valaffischering går den 15 augusti. Därefter kommer gator och torg att vara tapetserade med valbudskap från partierna, även om en allt större del av partiernas reklambudgetar i dag läggs på tv-reklam.

Aftonbladet har tagit del av C:s valaffischer i förväg. Fokuset ligger på säker mat, miljö, småföretagande och jobb. Frågor som känns igen från EU-valrörelsen. Särskilt "All mat fri från antibiotika - smaka på det" påminner om EU-valet och den intensiva personvalskampanj som Fredrick Federley (C) drev och som tog honom till Bryssel.

– Vad EU-valet visade var att matfrågan är väldigt viktig och att det finns ett ökat engagemang i miljöfrågan. Om vi nu kan få en valdebatt som kan handla om människors hälsa, människors livsvillkor och miljön omkring oss kan det ge valrörelsen andra dimensioner och göra den mindre ekonomistisk och teknisk, säger Arthursson.

Huvudmotståndarna

Enligt partisekreteraren är C:s huvudmotståndaren i frågor som rör jobb och småföretagens villkor främst Socialdemokraterna medan det är Miljöpartiet som får klä skott i frågor som rör miljön.

Under gårdagen presenterade C:s allianskamrat Folkpartiet sina valaffischer. Ett tungt fokus ligger på skolan och jämställdheten. Socialdemokraterna höll i sin tur en presskonferens där två nya valfilmer presenterades, en om jobben och en om skolan.

Följ ämnen i artikeln