Kallprat nära orsaka flygolycka på Landvetter

Publicerad 2012-09-07

Ett flygplan med 81 passagerare var nära att krocka med en bil på en startbana på Landvetter flygplats i september förra året.

Enligt haveriutredningen kan den farliga situationen ha orsakats av ett privat samtal i flygledartornet.

– Vi har inga förbud mot att prata socialt med kollegor, säger Per Kjellander, produktionschef på Luftfartsverket.

Händelsen på Landvetter flygplats i Göteborg i fjol kunde ha slutat i katastrof.

Ett arbetsfordon var på väg ut på en av startbanorna när föraren plötsligt upptäckte ett starkt ljussken och ett mullrande ljud.

När han vände sig om såg han ett flygplan – på väg rakt emot honom.

Snackade privat

Planet var från flygbolaget Brussels Airlines och hade 81 passagerare ombord.

Arbetsbilens förare tvärbromsade och hann stanna, dock bara 40 meter från flygplanets så kallade lättningspunkt.

Enligt haveriutredningen kan den farliga situationen ha uppstått till följd av att flygledaren distraherades av ett privat samtal i flygledartornet.

Nu vill Statens haverikommission att Luftfartsverket utfärdar riktlinjer för samtal mellan flygledarna.

Per Kjellander, produktionschef på Luftfartsverket, säger att flygledarna ska vara restriktiva med privata samtal på jobbet.

”Inga tydliga riktlinjer”

– Men det finns inga tydliga riktlinjer, annat än det man får veta under utbildningen och den arbetskultur som finns inom yrket, säger han.

Hur kunde den här situationen uppstå?

– Alltid när sådana här saker händer så är det en mängd faktorer som spelar in, det är aldrig en enskild faktor som orsakar en händelse.

Kommer ni att utfärda några riktlinjer?

– Vi har just börjat titta på en handlingsplan. Nu funderar vi på haverikommissionens rekommendationer, men jag kan inte säga än hur de kommer att realiseras.