Soppatorsk i Södertälje

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-09

Kjell-Åke Nilsson, 49: Man fick en smärre chock

I förrgår skrev aftonbladet.se om Johan Rosengren som fick betala ett för högt literpris för bensinen på en mack i Brottby.

Sedan dess har flera läsare hört av sig om liknande händelser.

Kjell-Åke Nilsson, 49, fick betala 19,74 kronor litern för diesel på en mack i Södertälje.

– Man fick en smärre chock, säger han.

Kjell-Åke Nilsson fick en chock när han hade tankat. Fick betala flera kronor för mycket per liter.

Aftonbladet.se skrev i förrgår om Johan Rosengren, 43, från Uppsala som fick betala 60 öre högre literpris än skyltpriset för 95-oktanig bensin på en mack i Brottby norr om Stockholm.

Ingen isolerad händelse

Han var en av 97 kunder som fått betala det felaktiga priset på den aktuella macken.

Norsk hydro skyllde på ”den mänskliga faktorn”.

Men fallet i Brottby är ingen isolerad händelse.

Sedan aftonbladet.se:s artikel publicerades i förrgår har ett antal läsare hört av sig och berättat om liknande händelser.

Kjell-Åke Nilsson, 49, från Bandhagen, är en av dem som råkat ut för ett felaktigt och för högt bränslepris.

”Fan vad lite”

När han tankade på en Norsk hydro-mack i Södertälje den 2 juli visade kvittot att han fått betala 19,74 kronor litern för diesel – ett flera kronor högre literpris än det riktiga.

– Jag tänkte ”fan vad lite det blev i tanken”. Jag ringde och pratade med dem och de sa att det blivit fel. Och sen ser man att det hänt andra, säger Kjell-Åke Nilsson.

Andra läsare har hört av sig och berättar om liknande händelser på mackar i södra Sverige.

I ett av fallen uppgav personalen att ett elfel på den aktuella stationen lett till att kunden fått betala ett för högt literpris.

”Oroväckande”

Lars Skoglund, ekonomidirektör vid Norsk hydro, säger:

– Det låter oroväckande och lite konstigt. Vi har inte upplevt det som ett problem. Jag har inte stött på det här tidigare.

Om händelse med det för höga dieselpriset vid macken i Södertälje säger Lars Skoglund att en i personalen lagt in ett felaktigt pris och sedan korrigerat det själv. Innan korrigeringen ska bara en person ha fått betala det för höga priset.

– Vi håller på att undersöka det här nu, säger Lars Skoglund.

– Det är tråkigt att det här händer, säger han.

Har du också blivit blåst på
bensinmacken?